نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها: صنایع تبدیلی در استان زنجان ایجاد نشده است / تسهیلات کشاورزان در اختیار افراد غیر قرار می‌گیرد
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
مجید اوصانلو

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه صنایع تبدیلی در استان زنجان ایجاد نشده است گفت: به همین دلیل سود اصلی محصولات کشاورزی استان نصیب دلالان‌ می‌شود.

اوصانلو با بیان اینکه صنایع تبدیلی در استان زنجان ایجاد نشده است گفت: به همین دلیل سود اصلی محصولات کشاورزی استان نصیب دلالان‌ می‌شود.

مجید اوصانلو نماینده استان زنجان و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به وضعیت اقتصادی استان زنجان گفت: اقتصاد استان زنجان اقتصاد کشاورزی است. هرچند اخیرا کارهایی برای توسعه صنعت این استان انجام شده است اما هنوز بخش بزرگی از اقتصاد زنجان مربوط به حوزه کشاورزی است.

وی افزود: بیشتر محصولات کشاورزی آب‌بر در شهرستان طارم است و در شهرستان خدابنده محصولات دیمی کشت‌ می‌شود.

اوصانلو با بیان اینکه باوجود محصولات کشاورزی مرغوب ما نتوانسته‌ایم ارزش افزوده زیادی ایجاد کنیم ادامه داد: بسیاری از محصولات کشاورزی استان به صورت خام فروشی است و صنایع تبدیلی در استان ایجاد نشده است. از این رو سود اصلی نصیب دلالان‌ می‌شود. برای مثال زیتون طارم که شهرت جهانی دارد به اسم زیتون رودبار فروخته‌ می‌شود.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شهرستان خدابنده که قطب تولید گندم استان زنجان است و به عنوان انبار غله این استان شناخته‌ می‌شود هم با مشکلات مشابهی روبه‌روست و صنایع تبدیلی در این شهرستان وجود ندارد و سود اصلی را دلالان‌ می‌برند. از سوی دیگر ادوات کشاورزی مدرن در اختیار کشاورزان نیست و وام‌ها و تسهیلاتی که برای کشاوزان برنامه‌ریزی شده در اختیار افراد غیر قرار‌ می‌گیرد که اصلا کشاورز نیستند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها همچنین اظهار داشت: مشکل دیگر کشاورزان شهرستان خدابنده نبود الگوی کشت مناسب است و معمولا کشاورزان بر اساس تجربه کشت انجام‌ می‌شوند. در حالی که استان خدابنده مرکز کشت گندم است و با خشکسالی دست وپنجه نرم‌ می‌کند گاهی دیده‌ می‌شود که برخی از کشاورزان محصولات جالیزی آب بر ولی کم ارزش کشت‌ می‌کنند که مناسب اقلیم شهرستان نیست.

وی ادامه داد: از این رو به نظر من لازم است برای توسعه کشاورزی و رشد اقتصاد استان در گام اول یک نقشه کشاورزی برای استان تهیه شود و بر اساس آن نقشه راه کشت محصولات انجام شود و صنایع تبدیلی در کنار آن ایجاد گردد تا هم ارزش افزوده به اقتصاد استان وارد شود و هم درصد اشتغال استان بالا رود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی