نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها: خراسان شمالی با ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه از داشتن یک گذرگاه و بازارچه مرزی محروم است
پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
یوسف مغروری

مغروری با بیان اینکه خراسان شمالی با ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه از داشتن یک گذرگاه و بازارچه مرزی محروم است گفت: این استان با وجود ثروت و ظرفیت بی‌شمار جزو استان‌های محروم کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها یوسف مغروری نماینده استان خراسان شمالی و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خراسان شمالی دیار بی مثال وحدت تشیع و تسنن و سرزمین فرصت‌ها و ظرفیت‌های پنهان خدادادی است گفت: خراسان شمالی در بخش کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی و گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و باد و صنایع معدنی چون سیمان و آلومینا، فولاد و پتروشیمی و ازهمه مهمتر در منابع انسانی بی نظیر بوده که غفلت از آنها گناهی نابخشودنی است.

نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها، یادآور شد: تولید گندم این محصول استراتژیک فراتر از نیاز استان و حتی دوبرابر نیاز وجود دارد. تولید انگور این یاقوت طلایی و پنبه این طلای سفید و فرش ابریشم دوروی دستبافت زنان ترکمن استان و ده‌ها مورد دیگر از شاخص‌های استان خراسان شمالی است.

وی افزود: در بخش دامپروری و عشایر با جمعیت ۳۰ هزار نفری عشایر در کنار دامپروری سنتی و صنعتی با ظرفیت بیش از ۳ میلیون واحد دامی این فرصت ارزشمند را فراهم نموده که سالانه بیش از 800 هزار راس دام سبک تولید و وارد چرخه تامین گوشت قرمز کشور کند. ظرفیت تولید کود کشاورزی، سیمان، شمش آلومینیوم یا پودر آلفا، گامای آلومینیوم که به طور انحصاری در کل خاورمیانه از آن استان است، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان خراسان شمالی است.

مغروری با طرح این پرسش که چرا خراسان شمالی با داشته‌های کم نظیر و فرصت‌های بی بدیل نه تنها محرومیت بلکه مظلومیت هم در آن موج می زند گفت: طبق آخرین آمار اعلامی اخیر جزو کمترین سرانه درآمد خانوار و به عبارتی در شاخص فقر و فلاکت جزو پنج استان بد در کشور است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها بیان داشت: خراسان شمالی با همه داشته‌ها در شاخص‌های توسعه‌ای کشور بین ۳۱ استان آخرین و یا از آخر اول است. چرا در شاخص‌های برخورداری از نعمت راه روستایی، آب شرب روستایی، راه‌آهن و حمل و نقل ریلی ،گذرگاه و بازارچه مرزی دارای رتبه آخر است.

وی با بیان اینکه مردم استان خراسان شمالی محروم نیستند، بلکه مظلوم هستندگفت: اما در اوج مظلومیت، صبوری، قناعت منشی و نجابت انقلابی اگرچه در شاخص فقر رتبه دوم کشوری را دارند؛ ولی در شاخص مشارکت حداکثری در انتخابات‌ها صاحب رتبه دوم کشوری و در شاخص استقبال از مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی صاحب رتبه نخست کشور را دارا هستند.

مغروری اظهار داشت: استان از نعمت فرصت ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه از داشتن حتی یک گذرگاه و بازارچه مرزی محروم هستند؛ یکصد هزار مرزنشین غیور و سختکوش و عامل امنیت پایدار مرزهای کشور؛ از فرصت قانونی استفاده از سهمیه سوخت مرزنشینان محروم هستند. با وجود ۸ استان کشور از این فرصت؛ اما مرزنشینان استان خراسان شمالی محروم هستند.

نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: مردم خراسان شمالی  مظلوم هستند چراکه هیچ نگاه توسعه‌ای با چشم اندازه آمایش سرزمینی برای صنایع مادر استان حتی با نگاه اشتغال و کارآفرینی برای توسعه فازهای بعدی پتروشیمی یعنی فازهایGTPP  اتفاق خاصی نیفتاده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: خواب زمستانی عمیق پروژه‌های نیمه تمام چون سیمان سمنگان، پروژه فاز 2 پتروشیمی، اجرای فازهای بعدی شمش آلومینیوم و آلومینای جاجرم، پروژه راه آهن گرگان -بجنورد- مشهد، گذرگاه مرزی و سد  مرزی دربند و قردانلو، بش قارداش، راه دسترسی میامی -بجنورد و بجنورد به گلستان و بجنورد- راز تا کی باید ادامه داشته باشد؟

وی بیان داشت: عدم توسعه صنایع پایین دست عرصه کشاورزی و دامپروری در راستای تکمیل چرخه زنجیره ارزش این صنعت مهم کشور در استان، باعث شده تا خام فروشی محصولات پروتئینی و نیز لبنی در استان رواج یابد و این ثروت و گنج مهم از دست مردمان این عرصه خارج شود و تا به کی باید شاهد رنج مردمان زحمت کش روستایی بود و سود محصول کار آنان را عده ای دلال به جیب بزنند؟

مغروری ادامه داد: استانی که در محرومیت کشور سرآمد است، حتی از بودجه بیت المال کشور نیز در رده‌های پایین قرار گرفته، در حالی که انتظار بر آن است تا با اعطای بودجه ای بالاتر نسبت به سایر نقاط کشور،  بخشی از عقب ماندگی‌های تاریخی این استان جبران شود.

نماینده خراسان شمالی توضیح داد: خراسان شمالی مهد استعداد است اما باید با مدیریت صحیح کلان، این استعدادهای بالقوه به فعلیت رسد و هرآن کس که در این مسیر ترک فعل مرتکب شود یا با کار نمایشی بر مظلومیت و محرومیت مردمان این استان بیفزاید باید تاوان و سزای عملش را ببنید که این نیز چشم امید مردمان محروم استان به دستگاه قضا دارد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی