اشنویه با «نارشینیو» ژاپن خواهرخوانده می‌شود
شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
سلیمان زاده

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها گفت: شهر اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران و شهر «نارشینیو» ژاپن به عنوان شهر شکوفه‌های گیلاس، خواهرخوانده اعلام می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، ایرج سلیمان زاده در حاشیه پنجمین جشنواره سراسری گیلاس اشنویه در آذربایجان غربی اظهار داشت: این تصمیم براساس پیشنهاد اعضای شورای استان آذربایجان غربی به شورای عالی استان ها انجام گرفته و پس از تایید و طی مراحل قانونی در راستای اجرایی شدن آن اقدام خواهد شد. 

وی افزود: با انعقاد این تفاهم نامه خواهرخواندگی روابط فرهنگی، آموزشی و سیاحتی دوجانبه بین این شهرها توسعه و تقویت خواهد یافت و جایگاه شهرستان اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران در زمینه شناساندن توانمندی ها و ظرفیت های موجود آن به ویژه در حوزه گردشگری افزایش می یابد.

وی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: اعلام خواهرخواندگی شهر اشنویه با شهر «چناران» خراسان رضوی نیز در دست انجام است.

پنجمین جشنواره سراسری گیلاس اشنویه پس از ۲ سال وقفه با برگزاری برنامه های متنوعی امروز در این شهرستان برگزار شد که شمار زیادی از گردشگران شهرهای مختلف استان در قالب تورهای گردشگری در آن حضور داشتند.

مردم آذربایجان غربی، شهر اشنویه را به باغات گیلاس می‌شناسند، با آغاز فصل برداشت گیلاس، این شهر همه ساله پذیرای میهمانان زیادی می‌شود که از دور و نزدیک برای خرید این میوه بهشتی و تماشای مناظر چشم نوازش به این شهر می‌آیند و با جعبه‌های پر از گیلاس و آلبالو به خانه‌های شان باز می‌گردند.

اصلی ترین شغل مردم اشنویه کشاورزی است و گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان به شمار می‌رود؛ این شهرستان از دیرباز لقب پایتخت گیلاس ایران را دارد بطوریکه هر ساله با شروع فصل برداشت این محصول در تیرماه میزبان تعداد زیادی از گردشگران نقاط مختلف کشور می‌شود.

اشنویه دارای بیش از ۸۰۰ هکتار باغ گیلاس است که از این میزان حدود ۵۰۰ هکتار بارور است و امسال پیش بینی می شود بیش از چهار هزار تن محصول از آن برداشت شود که علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های دیگر نیز ارسال می شود.

شفافیت رنگ و طعم و عطر مطبوع این محصول موجب شده است تا گیلاس اشنویه مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.

اشنویه نزدیک ترین شهر آذربایجان غربی به ارومیه است که در یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته و با کشورهای ترکیه و عراق مرز مشترک دارد.

 

پایان پیام /

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی