مسئول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان ها: ابتدایی ترین مقرارت ملی ساختمان در پروژه متروپل رعایت نشده است
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
حصیرباف

مسئول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان ها گفت: مسائل ایمنی و مبحث سوم و دهم مقررات ملی ساختمان و مقرارت قانونی ساختمان اصلا در این ساختمان اعمال نشده است و اگر کوچکترین مقررات اعمال می‌شد این اتفاق نمی‌افتد.

کورش حصیرباف نماینده استان سمنان و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها در جریان ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گزارشی در خصوص حادثه متروپل آبادان ارائه داد و گفت: یکی از مشکلات اصلی شهرداری‌های کشور نبود درآمد پایدار و زیاد بود هزینه‌های مدیریت شهر است.

وی افزود: از این رو یکی از روش‌های درآمدی شهرداری ها جذب سرمایه‌گذار و این مسئله به لحاظ قانونی هم مشکلی ندارد. بر همین اساس شهرداری آبادان هم در پروژه متروپل آبادان در حوزه کاربری و زمین مشارکت کرده بود.

وی افزود: شش سرمایه‌گذار دیگر هم بودند که کنار کشیدند و در نهایت آقای عبدالباقی به عنوان سرمایه‌گذار هفتم وارد شده و پروژه را در اختیار می‌گیرد.

حصیرباف با بیان اینکه پیش از صدور پروانه این پروژه شروع به کار کرده بود گفت: این پروژه و مشارکت شهرداری در شورای دوره پنجم آبادان هم به تصویب رسیده بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: نقشه این پروژه در دفتر طراحی نقش‌یار طراحی می‌شود و ناظر پروژه هم این دفتر است در حالی بر اساس قانون باید هم طراحی نقشه و هم نظارت به سازمان نظام مهندسی واگذار می‌شد.

نماینده استان سمنان تصریح کرد: در سال ۹۶ شهرداری پروانه ساخت را صادر می‌کند اما پیش از آن تخلفات گسترده ای رخ داده بود. به طوری که اطلاعات آبادان در این خصوص نامه ای به دادستانی می‌زند و دادستانی هم به شهرداری تذکر تا در پروانه و ادامه پیمانکار بازنگری کند.

وی افزود: ضعف دیگر این پروژه واگذاری پروژه به شخصی (عبدالباقی) است که ذیصلاح نیست و صلاحیت ساخت و ساز ندارد و فردی عادی است. تنها به دلیل توانمندی از نظر مالی واگذار می‌شود.

حصیرباف با بیان اینکه برای ۲۲ هزار متر زیربنا پروانه صادر می‌شود تصریح کرد: در سال ۹۶ مهندسین دفتر طراحی نقش‌یار به آقای عبدالباقی در خصوص نقص های پروژه تذکر می دهند و چون پیمانکار توجه نمی‌کند مهندسین طراح و مشاور از کار کنار می‌کشند.

 مسئول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان ها گفت: در سال ۹۸ شهرداری ملزم به استخدام مهندس طراح و ناظر جدید می‌شود و باتوجه به تذکر دادستانی مهندسین از سازمان نظام مهندسی معرفی می‌شوند و متاسفانه همین مهندسان با تخفیف ویژه این مسئولیت را قبول می‌کنند و در اواخر ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ با وجود تخفیفات ویژه آقای عبدالباقی پول را پرداخت نمی‌کند و مهندسان مشاور و طراح به دلیل دریافت نکردن پول و نقص های فنی از کار کنار می‌کشند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: متاسفانه شهرداری هم در این مسئله ورود جدی نمی کند و کار پیش نمی رود و در سال ۱۴۰۱ هم با وجود تذکرات و نقص های فنی زیاد پروژه پیش می‌رود و آقای عبدالباقی هم توجهی به این مشکلات نمی‌کند.

وی افزود: بر اساس ماده ۶۵ برنامه توسعه کشور آن منطقه به عنوان منطقه آزاد معرفی شده است و تمام اختیارات اقتصادی بر عهده رئیس سازمان منطقه آزاد اروند بوده است و مدیران دولتی اختیاری در آن منطقه نداشته است و شهرداری هم می بایست با هماهنگی منطقه آزاد نظارت کند که این دوگانگی مدیریت مشکلات زیادی به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها مهمترین مشکل فنی سازه طراحی ترکیبی از بتن و فلز بود. بر اساس این طراحی سقف پروژه از بتن و ستون‌ها فلزی بود. بتنی هم که استفاده شده بود از روش جدید بتن بافر بود که می‌بایست متخصص خبره آن را اجرا می‌کردند که متاسفانه استفاده نشده است.

وی افزود: در گرمای تابستان آبادان باید عمل آوری بتن به درستی انجام می‌شد که مشاهدات نشان می‌دهد این کار به درستی انجام نشده است. 

حصیرباف گفت: جای تأسف دارد که در قسمت های از سازه میلگرد به اندازه کافی استفاده نشده است و جوشکاری که اهمیت زیادی دارد نصفه کاره رها شده بود و ستون ها در محل جوشکاری شده بود که آیین نامه مبحث دهم مقررات ملی ساختمان تاکید می‌کند که در پروژه‌های بزرگ باید جوشکاری در کارخانه انجام شود و کیفیت کافی را داشته باشد.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها  گفت: پروژه در طبقه نهم از ۲۲ هزار متر به ۴۵ هزار مترمربع میرسد و در طبقه پنجم و دهم پارکینگ بوده است و ساختمان متروپل ۱ نیز در کنار این پروژه وجود داشته است و می‌خواستند برای حل مشکل پارکینگ با یک پل دو ساختمان را به هم وصل کنند. 

وی ادامه داد: در ضوابط شهرسازی مشکلات زیادی وجود داشته است و با وجود اینکه این پروژه از تامین پارکینگ مورد نیاز خود عاجز بوده است در طرح اصلی برای این ساختمان پارکینگ عمومی درنظر گرفته شده بود.

 مسئول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان ها اضافه کرد: دوگانگی مدیریت را در افزایش طبقات هم می‌بینیم. به دلیل بالا بودن سطح آب نباید ۳ طبقه به الان به پروژه اضافه می‌شد اما می‌بینیم که اضافه شده است. 

وی خطاب به شورای اسلامی شهرها گفت به قوانین و‌ مقررات سازمان نظام مهندسی پایبند باشید و در حوزه سرمایه‌گذاری هم مسیر قانونی را بروید و براساس مقررات ملی ساختمان انجام دهید.
حصیرباف گفت: مسائل ایمنی و مبحث سوم  و دهم مقررات ملی ساختمان و مقرارت قانونی ساختمان اصلا در این ساختمان اعمال نشده است و اگر کوچکترین مقررات اعمال می‌شد این اتفاق نمی‌افتد.

وی در پایان گفت: این ساختمان حتی تست ماهیانه بتن و ستون‌ها را هم نداشته است و بصورت کاملا ابتدایی ساخته شده است.

 

پایان پیام /

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی