رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها: حداقل ضوابط فنی در ساختمان متروپل رعایت نشده است
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
حصیرباف

رئیس کمیسیون عمران شورای عالی استان‌ها گفت: رعایت نکردن حداقل ضوابط فنی در ساختمان متروپل آبادان باعث ریزش آن شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان ها، کوروش حصیرباف که به همراه رئیس شورای عالی استان ها و تیم کارشناسی همراه روز پنجشنبه در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان حضور داشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حادثه متروپل قلب همه مردم ایران به درد آورد، افزود: قصور در این حادثه، در حوزه اجرایی و فنی بوده است و در هنگام اجرا نکات فنی رعایت نشده است.

 

وی بیان کرد: سازه در اتصال تیر به ستون، اتصال سقف‌ها و همچنین کیفیت عمل آوری بتن دچار مشکل بوده است.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها گفت: در مراحل کار، دستگاه مشاور و یا ناظران این پروژه باید این کوتاهی و قصورها را اعلام می‌کردند که متأسفانه این چنین نشده است.

 

حصیرباف بیان کرد: جوش‌هایی که در ستون‌ها استفاده شده، استاندارد نبوده و تکیه گاه‌ها نیز ایراد داشته که همه این موارد نشان دهنده آن است که مسائل فنی در ساخت متروپل رعایت نشده و نباید اجازه داده می‌شد ساختمان در ۱۱ طبقه اجرایی شود.

وی افزود: در هنگام اجرای ساخت سازه، شهرداری و شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله مسکن و شهرسازی که وظیفه نظارت عالیه را دارند باید بر مراحل ساخت این سازه را نظارت می‌کردند و از ادامه کار غیرفنی ساختمان جلوگیری می‌شد.

 

حصیرباف گفت: باید بررسی شود برای ساخت طبقات اضافه مجوز کمیسیون ماده پنج دریافت شده یا خیر که این هم جزئی از تخلف بوده است؛ اگر تخلف بوده شهرداری باید مانع ساخت طبقات اضافه می‌شد.

 

وی ادامه داد: بر اساس قانون در این حجم کار باید تیرآهن‌های چنین ساختمانی در کارخانه تولید، برش کاری و آزمایش شود اما ظاهر ساختمان نشان می‌دهد که برای جوشکاری از مهارت‌ فنی استاندارد استفاده نشده و حتی در بخش‌هایی نیز جوشکاری انجام نشده است.

 

 بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد ریزش کرد.تاکنون اجساد ۳۷ نفر از زیر آوار این برج ۱۱ طبقه خارج شده است.

 

با گذشت ۱۱ روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی ماموران امدادی ادامه دارد.

 

گفتنی است، شب گذشته پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها، کورش حصیرباف رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل، حجت الاسلام سید محمد آقامیری نماینده استان تهران، محمد شاکری نماینده استان مرکزی و سعید نامداری معاونت امور استان های این شورا، محمود عرب نژاد و امید خدری نمایندگان استان خوزستان در شورای عالی استان ها برای بررسی روند آواربرداری حادثه ریزش ساختمان مترو پل و انجام مباحث کارشناسی وارد آبادان شدند.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی