حصیرباف با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان دارای قوانین کاملی در همه مباحث دارد گفت: ما در قوانین نقص نداریم بلکه ضعف اصلی ما در نظارت نکردن بر اجرای صحیح قوانین است.
کورش حصیرباف نماینده استان سمنان و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها و عضو شورای شهر نمونه گردشگری بینالمللی شهمیرزاد در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها در پی حادثه تلخ و ناگوار ساختمان متروپل آبادان و جانباختن 32 نفر از هموطنان، به مردم خونگرم آبادان و مردم استان خوزستان تسلیت گفت و عنوان کرد: مردم آبادان همانگونه که در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس نامشان در قلب ما باقی ماند، شایسته بهترینها هستند. از این رو ضمن ابراز همدردی با خانواده داغدار کشته شدگان حادثه متروپل برای بازماندگان آرزوی صبر و برای جانباختگان طلب غفران الهی کرد.
وی در ادامه با اشاره تشکیل کمیته آسیب شناسی حادثه متروپل آبادان در شورای عالی استانها برای بررسی بیشتر حادثه گفت: در شورای عالی استانها تصمیم بر این شد که حادثه متروپل آبادان و آسیبهای آن در همه جوانب به صورت ریشهای بررسی شود.
وی افزود: بنابراین گام اول ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها، این است که به همراه کارشناسان و متخصصان خبره از محل حادثه بازدید کنیم و بررسی دقیقتری انجام دهیم. هرچند کارشناسان متخصص در این چند روز نظرات تخصصی خود را ارائه کردهاند.
حصیرباف ادامه داد: این موضوع در چند بخش باید مورد بررسی قرار گیرد. اول اینکه در بحث صدور مجوزهای قانونی و نقش مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه در صدور این مجوزها در مورد ساختمان متروپل باید بررسی شود. مسئله دیگر که نیاز به بررسی دارد مشارکت شهرداری آبادان در در ساخت این پروژه و افزایش تعداد طبقات از 5 طبقه به 11 طبقه است.
نماینده استان سمنان در شورای عالی استانها اضافه کرد: از نظر من دلیل اصلی نقش شهرداری در این مسئله نبود درآمدهای پایدار شهری است. متاسفانه شهرداریها باتوجه به نداشتن درآمدهای پایدار صدور مجوزهای ساختوساز و کسب درآمد از عوارض را راهحلی برای درآمدزایی میدانند و به دلیل مشکلات مالی که دارند باعث میشود مسائل فنی در ساخت و سازها و تخلفات ساختمانی را جدی نگیرند و به جهت رفع مشکلات مالی ناچار به فروش تراکم کردند که در این موضوع نیاز به اصلاح قانون شهرداریها هست که در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها اضافه کرد: این نقص در حوزه مدیریت شهری است. چراکه راهکار قانونی برای کسب درآمدهای پایدار پاسخگو هزینههای شهرداری وجود ندارد و لایحه پیشنهادی درآمد پایدار شهرداریها چندین سال مطرح و تاکنون به تصویب نرسیده است.
حصیرباف اظهار کرد: بنابراین شهرداریها برای ساختارمند کردن ساخت و ساز باید عوارض دریافت کنند نه برای درآمدهای کلان شهری. چرا که این مسئله باعث افزایش تراکم فروشی در شهرها به ویژه پایتخت شده است.
وی با بیان اینکه موضوع دوم بحث در حوزه فنی و اجرایی است، اضافه کرد: تنها سازمان مردم نهادی که قوانین مقررات ملی ساختمان مصوب مجلس دارد سازمان نظام مهندسی ساختمان است و نزدیک به 23 مبحث مشخص قانونی در حوزه ساختمان دارد. ما اگر به صورت حداقلی همین قوانین را در حوزه نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی را به کار بگیریم بسیاری از مشکلات حل میشود.
نماینده استان سمنان در شورای عالی استانها بیان داشت: در این حادثه پیمانکار، مالک، شهرداری و سازمان نظام مهندسی مقصر معرفی شدهاند. در صورتی که نقش نظارتی وزارت مسکن و شهرسازی که از نظر قانونی وظیفه اصلی و عالیه نظارت بر ساخت و ساز را دارد دیده نشده است. در قانون نظام مهندسی ساختمان در ماده 33 تا 37 قانون نظام مهندسی در خصوص نظارت عالیه وزارت مسکن و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی و شهرداریها صحبت شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها با بیان اینکه اگر کار علمی و تخصصی و فنی در این حوزه توسط مجریان ذیصلاح انجام نشود اتفاقاتی مانند متروپل اتفاق خواهد افتاد تصریح کرد: وقتی بررسی میکنیم، میبینیم در سالهای قبل هم چنین رخدادهایی به دلیل گودبرداری نادرست، تخریب اشتباه، عدم رعایت مسائل فنی نظام مهندسی وجود داشته است.
وی افزود: با وجود قوانین بسیار ما اگر ساختمان را دست مجری غیرتوانمند بدهیم و نظارت دقیقی روی مجری نداشته باشیم یقینا به دلیل مشکلاتی که در نحوه خدمات مطلوب جامعه مهندسی دارد و تعرفه حداقلی خدمات نظام مهندسی اتفاقاتی مانند مُهر فروشی و بیاعتمادی و عدم مسئولیت پذیری به وجود میآید.
حصیرباف ادامه داد: پیمانکار و سازنده به دنبال سود بیشتری است و این معایب و قصورها از جمله مشکلات مالی شهرداریها و ضعف در خدمات مهندسی و پایین بودن تعرفههای نظام مهندسی، در برابر هزینههای تمام شده ساختمان و عدم کیفیت در اجرای مقررات فنی کیفی نظام مهندسی و نبود درآمدهای پایدار شهری را میبیند و با قانون گریزی و ایجاد رانت و فساد به دنبال منفعت غیر شرعی بیشتری خواهد شد.
نماینده استان سمنان در شورای عالی استانها بیان داشت: بنابراین اگر بخواهیم یک جمعبندی داشته باشیم باید مجموع این مسائل را برای رخداد پیش آمده در نظر بگیریم. از اینرو لازم است تمام اینها جمع بندی شود، گزارشهایی تهیه شود و بر روی آن تصمیم گرفته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها تصریح کرد: اعتقاد من این است که در قوانین نظام مهندسی نقص وجود ندارد بلکه ما در حوزه نظارت مشکل داریم. بنابراین اگر ما همین قوانین را به درستی اجرا کنیم چنین مشکلاتی کمتر به وجود میآید.
وی ادامه داد: برای مثال در خصوص ایمن سازی ساختمان در زمان آتش سوزی قوانین مشخصی وجود دارد اما میبینیم که در حادثه پلاسکو این قوانین اجرا نشده است.
حصیرباف بیان کرد: در مورد ساختمان متروپل آبادان چیزی که مد نظر من است و از سوی کارشناسان مطرح شده نشان میدهد که ساختمان به صورت مختلط از سقف بتُنی طرح وافل و ستون فلزی و دیوار برشی بوده است و بر اساس مقررات ملی ساختمان میبایست ستونها در کارخانه تولید و کنترل فنی انجام پذیرد و با بررسی گزارشات و شواهد جوشکاری و تهیه ستونها که یکی از اجزای بسیار مهم سازهای در محل کارگاه انجام شده است که یقینا کیفیت مناسب فنی نخواهد داشت و نقص مطروحه در عدم کیفیت بتُن پروژه به دلیل عدم عمل آوری بتُنریزی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین طی گزارش مشاور طرح اولیه بنا توسط یک مهندس مشاور که به درستی طراحی شده است با افزایش طبقات مهندس مشاور اولی کنار میرود و دیگری میآید و خارج از ضوابط و کنترل نظام مهندسی طراحی میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استانها بیان کرد: این برآورد اولیه بود و برای برآورد نهایی و کاملتر بازدید محلی انجام میشود و پس از بازدید گزارش دقیقتری در شورای عالی استانها ارائه میشود.
پایان پیام/