رئیس شورای عالی استان‌ها: سامانه احصای مسائل و مشکلات استان‌ها راه‌اندازی می‌شود
پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
سروری در شرق استان گلستان

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه روستاها، بخش‌ها، شهرها و استان‌های کشور با مسائل و مشکلات زیادی مواجه‌اند که باید مورد بررسی و رفع قرار گیرد، گفت: برای تحقق این موضوع به زودی سامانه احصای مسائل و مشکلات استان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، پرویز سروری عصر چهارشنبه با حضور در نشست هم اندیشی اعضای شوراهای اسلامی هفت شهرستان واقع در شرق استان گلستان که به میزبانی شهرداری گنبدکاووس برگزار شد، افزود: در این سامانه تمامی مسائل و مشکلات استان‌ها همراه با راه‌حل پیشنهادی اولیه بارگزاری می‌شود که تمام اعضای شوراها به‌عنوان منتخبان مردم و نخبگان شهر یا استان می‌توانند راهکارهای بهتر و سریعتری را برای رفع مشکلات ارائه دهند.

 

وی گفت: درصورتی که پیشنهادی سبب رفع مشکل شود، علاوه بر فرد پیشنهاد دهنده که به عنوان نخبه کشوری معرفی و تشویق خواهد، شهر آن فرد نیز با تخصیص اعتبارات ویژه تشویق خواهند شد.

 

سروری اضافه کرد: شوراها نباید فقط بیان کننده دردها باشند بلکه باید متناسب با شرایط بومی محل زندگی خود راهکارهای لازم را نیز پیشنهاد دهند تا سریعتر به نتیجه برسد زیرا تصمیمات ملی ممکن است برای یک منطقه مفید نباشد.

 

رئيس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شوراها به عنوان منتخب مردم رسالت سنگینی برعهده دارند و باید از فرصت چند ساله اما کوتاه برای خدمت به مردم و پیگیری مطالبات آنها متناسب با قوانین و اختیارات پیش بینی شده گام برداند.

 

وی، کم آگاهی و آشنا نبودن به قوانین و مقررات را از معضلات شوراها دانست و گفت: درصد قابل توجهی از تخلفات ایجاد شده در حوزه شوراها به همین دلیل است که تلاش داریم نظام آموزشی برای شوراها طراحی شود تا منتخبان مردم قبل از ورود به شورا و در زمان عضویت آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

 

سروری همچنین از تلاش برای رفع برخی مشکلات قانونی توسط شورای عالی استان‌ها با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: اصلاح ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، اجرایی کردن طرح مدیریت یکپارچه شهری و برخورداری از حق رای توسط نمایندگان شوراها که در کمیسیون‌های تخصصی ۲۰ سال است فقط به‌ عنوان ناظر شرکت می‌کنند، از جمله این پیگیری‌ها است.

 

وی اضافه کرد: شوراها براساس قانون شورای شهر هستند اما در عمل فقط به شورای شهرداری تبدیل شدند که باید با اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری درحال پیگیری است، این نقیصه را رفع کرد تا شوراها برای یک شهر هم تصمیم بگیرند و هم پاسخگو باشند.

 

رئيس شورای عالی استان‌ها همچنین از وضعیت نامناسب در صدور پروانه ساختمانی و دریافت‌های غیرمنطقی نظام مهندسی ابراز گله‌مندی کرد و گفت: مبالغی کلانی که نظام مهندسی دریافت می‌کند، اجحاف در حق مردم است و باید میزان آن اصلاح و بر آن نظارت شود.

 

سروری افزود: در کشور و شهرهای ما ظرفیت‌های زیادی برای کسب منابع وجود دارد اما متاسفانه در استفاده از این ظرفیت‌ها دچار آشفتگی و بی برنامگی هستیم.

 

وی اضافه کرد: شوراها مشکلات زیادی دارند که باید با مطالبه گری صحیح و تعامل فراگیر با دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها آنها را رفع کرد.

 

سروری تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها در هر اجلاسیه خود متناسب با موضوعات جلسه از وزیران و معاونان تخصصی آنها برای بررسی و رفع مشکلات دعوت می‌کند.

 

*** درآمد استان‌های شمالی از مالیات برارزش افزوده افزایشیابد 

 

در ادامه این نشست، رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس با بیان اینکه هم اکنون سه استان شمالی "گلستان، مازندران و گیلان" به سبب کشاورزی بودن سهم بسیار ناچیزی در مقایسه با شهرهای صنعتی از محل درآمدهای ناشی از مالیات برارزش افزوده دارند، خواستار افزایش این سهم شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، پرویز ناصری عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی اعضای شوراهای اسلامی هفت شهرستان واقع درشرق گلستان که باحضور رییس شورای عالی استان‌ها به میزبانی شهرداری گنبدکاووس برگزار شد، افزود:

 

این سه استان شمالی که بخش اعظم مواد غذایی کشور را تامین می‌کند اما شهرهای آن از درآمدهای ناشی از ارزش افزوده یا محروم بوده و یا سهم بسیار اندکی دارند.

 

وی گفت: متاسفانه شاهدیم یک شهر همطراز با گنبدکاووس در استان‌های صنعتی تا ۱۰ برابر بیشتر از این شهر کشاورزی خیز از درآمدهای مالیات برارزش افزوده کشور اعتبار دریافت می‌کند که باید این رویه اصلاح شود.

 

ناصری اضافه کرد: متاسفانه به سبب پایین بودن منابع درآمدی شهرداری‌ها بویژه در استان گلستان، بسیاری از آنها حتی در تامین حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه‌اند که باید بخشی از منابع مورد نیاز آنها از محل توزیع عادلانه درآمدهای مالیات برارزش افزوده و بخشی نیز با استفاده از ظرفیت‌های شهری از جمله در حوزه گردشگری تامین شود.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از شهرهای گلستان ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری و ابنیه‌های تاریخی خوبی دارند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این بخش منابع درآمد پایدار برای شهرداری و مردم ایجاد کنند.

 

شهردار گنبدکاووس نیز در این نشست با بیان اینکه ۸۰ درصد شهرداری‌های گلستان با فقر مالی مواجه‌اند، گفت: برای برون رفت از این مشکل باید از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، مشاهیر و مفاخر و منابع طبیعی و گردشگری شهر و برجسته کردن آن برای ایجاد درآمد استفاده کرد.

 

سیدعلی اصغر موسوی افزود: شهر جرجان یا گنبدکاووس فعلی در قرن ۳ و ۴ هجری از شهرهای آباد و قطب فرهنگی و علمی کشور بوده و بیش از ۳۰۰ دانشمند در این منطقه زندگی می‌کردند که حکیم جرجانی و ابوسهل جرجانی که

 

استاد ابوعلی سینا بوده و شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار که بلندترین گنبد آجری جهان به دستور او ساخته شده، از جمله این دانشمندان بودند.

 

وی اضافه کرد: باید از این ظرفیت‌ها که هر کدام می‌تواند منبعی برای ایجاد درآمد پایدار شهرداری باشد استفاده کرد که برجسته کردن مشاهیر و مفاخر جرجان زمین در برنامه شهرداری گنبدکاووس قرار دارد.

 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز در این نشست گفت: تا زمانی که جایگاه شوراهای شهر به‌عنوان پارلمان شهری و شهرداری‌ها به‌عنوان دولت محلی به رسمیت شناخته نشوند، در اجرای کارها و توسعه شهری عقب خواهیم ماند.

 

حسین علیقلی زاده افزود: متاسفانه در شرایط فعلی هم برخی‌ها به دنبال کاهش اختیارات شوراها هستند که به هیچ وجه به مصلحت نیست در حالی که باید با اصلاح قانون ماده صد شهرداری‌ها به این نهادهای خدماتی در کسب منابع درآمدی کمک کرد.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون میانگین درآمد سرانه هر خانوار در گلستان ۲۸۰ میلیون ریال است که نصف میانگین کشوری می‌باشد ضمن اینکه ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصد جمعیت شهری این استان جزو پنج دهک پایین جامعه هستند.

 

علیقلی زاده ادامه داد: از مجموع جمعیت ۲ میلیون نفری گلستان فقط ۸۶ هزار نفر در طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها جزو دهک دهم قرار گرفته و یارانه دریافت نمی‌کنند.

 

وی گفت: باید شورای عالی استان‌ها به استان گلستان برای جبران عقب ماندگی‌های درآمدی کمک کرد.

 

همچنین در این نشست برخی اعضای شوراهای اسلامی منطقه شرق گلستان نیز به بیان مسائل و مشکلات شهر و روستاهای خود پرداختند که اصلاح برخی قوانین شوراها، اختصاص منابع اعتباری به دهیاران برای پرداخت حقوق

 

پرسنل و اجرای کارهای عمرانی، توجه به مشکلات کمبود آب آشامیدنی روستاها و مناطق مرزی، افزایش سهم شهرها از عوارض مالیات بر ارزش افزوده، توجه به مباحث گردشگری با جذب سرمایه گذار، رفع مشکلات ماده چهار

 

درحوزه منابع طبیعی و بنیاد مسکن، حمایت جدی از شوراها و افزایش اختیارات، پیگیری احداث جاده گنبد - مراوه تپه - آشخانه و تخریب پل ورودی شهر آزادشهر و انتقال سایت بازیافت زباله این شهر به مکانی دیگر از مهمترین مشکلات مطرح شده بود. 

 

نخستین اجلاسیه روسای شوراهای اسلامی استان‌های کشور از صبح امروز چهارشنبه با حضور پرویز سروری رییس شورای عالی استان‌ها و نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، در گرگان مرکز استان گلستان آغاز به‌کار کرد.

 

در این اجلاسیه دو روزه، رییسان شوراهای اسلامی ۳۱ استان کشور به همراه اعضای هیات رییسه شورای عالی استان‌ها و همچنین مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور حضور دارند.

 

نیمی از جمعیت حدود دو میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" سکونت دارند.

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی