نماینده استان قم در شورای عالی استان ها مطرح کرد: تغییر الگوی کشت؛ راهکاری مناسب برای مقابله با مشکل کم آبی
چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
شریفی5

نماینده قم در شورای عالی استان ها با اشاره به در پیش بودن فصل گرما و معضل کم آبی در استان قم گفت: از جمله راهکاری‌های مؤثر در مقابله با مشکل کم آبی در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در قم است.

حسن شریفی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به در پیش بودن فصل گرما و معضل کم آبی در استان قم گفت: کشت محصولات آب بر نظیر هندوانه در ایران زیاد شده است و این در حالی است که در ترکیه کشت این محصولات کاهش پیدا کرده است و بخش بسیاری از نیازهایشان را از ایران تأمین می کنند.

وی افزود: در استان قم نیز کشت بی رویه محصولات آب بر نظیر هندوانه و خربزه یکی از عواملی است که به بحران کم آبی در قم دامن زده است و این موضوع، مغایر سیاست های کنترل آبی کشور است.

نماینده استان قم در شورای عالی استان ها، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آب در شهر قم  ۱۶۹ لیتر در شبانه‌روز است که این میزان بالاتر از استانداردهای کشوری و جهانی است و میزان متوسط بارش در استان قم نیز ۶۰ درصد کمتر از میزان میانگین کشور است و منابع آب سطحی و زیر زمینی پاسخگوی استان نیست و همین عوامل نشان می‌دهد که قم از جمله استان‌های با شرایط بحرانی در تأمین آب شرب است. متأسفانه میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی استان فراتر از استانداردهای تعیین شده و به مراتب بیش از میزان آب تجدید شونده است که بی شک مخاطراتی از قبیل فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب‌های استحصالی را موجب می شود.

شریفی ادامه داد: از جمله راهکاری‌های مؤثر در مقابله با مشکل کم آبی در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در قم است که در این راستا کشت گلخانه‌ای در سطح استان می‌بایست توسعه یابد و با این شرایط ضرورت دارد تا کشت محصول‌های کشاورزی زودرس که به دوره آبیاری کمتری احتیاج دارند نیز در دستور کار قرار گیرد و استفاده از پساب به‌جای آب‌های زیرزمینی نیز می‌بایست در اولویت باشد.

وی یکی از راه های مفید جهت جلوگیری و کنترل تنش آبی در استان قم را ارتقای فرهنگ عمومی در مصرف بهینه و صرفه جویی همگانی در استفاده از این مایه حیات دانست تا مردم با درک کمبود آب و آگاهی از تبعات فقدان آن؛ مصرف بی رویه خود را متوقف کنند.

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی