نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها: شکل گرفتن نگاه ملی به مشهد مهم ترین دستاورد سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی بود
يکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
حاجی بگلو

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها گفت: ۷۰ درصد از اعتبارات ۲۷ هزار میلیارد تومانی سفر هیات دولت به استان خراسان رضوی، به شهرستان مشهد اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، موسی الرضا حاجی بگلو سخنگوی شورای شهر مشهد و نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها، مهم ترین دستاورد سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی در نوروز امسال را شکل گرفتن گفتمان و نگاه ملی به مشهد و نیاز به بودجه ملی برای این کلانشهر برشمرد.

وی بیان کرد: از مجموع بودجه منظور شده ۶ هزار میلیارد تومان برای توسعه قطار شهری و هزار میلیارد تومان نیز برای اتوبوسرانی مشهد در نظر گرفته شده است و مبلغی حدود سه هزار میلیارد تومان نیز برای مدیریت پسماند و آب و فاضلاب شهری مشهد است.

سخنگوی شورای اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تخصیص این مقدار بودجه را بگیریم قطعا کمک بزرگی به رفع مشکلات شهری مشهد خواهد بود.

حاجی بگلو، برخی معضلات حاشیه شهر مشهد را به دلیل نبود زیرساخت و اعتبار دانست و گفت: بودجه مشهد، با وجود ارائه خدمات در سطح ملی، همچنان محلی است و پذیرش چند ۱۰ میلیونی زائر و جمعیت میلیونی این کلانشهر با بودجه ۲۶ هزار میلیاردی نمی خواند.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ۳۸ درصد اعتبارات عمرانی شهرداری مشهد به حاشیه شهر اختصاص یافته است، همچنین در طرح های زودبازده مقرر شد با همراهی و همفکری شورای محلات و معتمدان و بسیج محلات برای هر منطقه ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: طرح شفافیت حقوق مدیران جزو مصوبات شورا بوده و حذف نشده، بلکه اصلاح شده است که البته فرمانداری نیز ایرادی به این مصوبه نگرفته بود.

رئیس شورای شهرستان مشهد بیان کرد: شورا ۲۰ درصد بودجه سازمان‌ها و موسسات زیرمجموعه شهرداری را کاسته و به سمت پیشبرد پروژه‌های عمرانی هدایت کرده‌ و بر این اعتقاد است که اقتصاد مقاومتی باید در جریان باشد.

حاجی بگلو به تصویب اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی در مجلس شورای اسلامی برای زیرساخت های شهری اشاره کرد و گفت: باید برای دریافت سهم مناسبی از این بودجه برنامه‌ریزی کنیم و اصولا هنر مدیریت شهری آن است که قبل از دیگر دستگاههای اجرایی اقدام کرده و سهم درخوری را از این اعتبار دریافت کند.

 

تکذیب پاداش ۳۰۰ میلیونی و تایید حقوق ۲۰ میلیونی

سخنگوی شورای شهر مشهد در خصوص جذب نیرو در شهرداری نیز گفت: در گذشته سه هزار نیرو بدون مجوز و گذراندن سیر قانونی جذب شهرداری شده‌اند که اکنون نمی‌توان آنان را اخراج کرد و از سویی همین اقدام دست ما را بسته است و نمی‌توانیم یک نیرو جذب کنیم.

حاجی بگلو ادامه داد: دستیاران و مشاوران اعضای شورا بیمه ندارند، ۳.۵ میلیون تومان حقوق به آنها پرداخت می‌شود و البته هیچ کارت هدیه‌ای نیز به آنان داده نشده است.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در خصوص حقوق و پاداش مدیران نیز گفت: هرکس خلاف قوانین دریافتی داشته باشد تخلف کرده است و تاکنون نیز هیچ پاداش ۳۰۰ میلیون تومانی نداشته‌ایم.

رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: اعضای شورای شهر سال گذشته،  متناسب باجلساتی که حضور داشته‌اند ماهانه بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت کرده‌اند اما امسال مطابق نظر ریاست شورا ۲۰ میلیون تومان برای هر عضو شورا به صورت ثابت در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای شهر مشهد با تاکید بر دفاع شورا از شهردار در راستای استیفای منافع مردم، گفت: بازگشایی پادگان ارتش در مشهد کار بزرگی بود که به واسطه عملکرد شهرار جوان، جهادی و انقلابی محقق شد، و تعیین تکلیف این پادگان از شعارهای ادوار گذشته شورا بود که از حدود ۱۴ سال پیش به سرانجام نرسیده بود.

وی ادامه داد: در این دوره پس از ورود شهردار و پیگیری وی، بعد از سفر رییس قوه قضاییه موضوع پادگان در دستور کار قرار گرفت و نماینده ویژه‌ای برای این امر منصوب شد.

عضو شورای شهر مشهد گفت: ۳۰ جلسه کارشناسی در شهرداری و دستگاه های مربوطه برگزار شد و بعد سه ماه تلاش در آستانه عید فطر، کمیسیون ماده پنج با بازگشایی این مسیر موافقت کرد.

 

۱۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های گذشته شهرداری  

حاجی بگلو اظهار داشت: پارک ۷۳ هکتاری حاشیه شهر نمونه‌ای از پروژه‌های فاقد مطالعه دوره قبل است، پارکی که دسترسی به آن تنها از طریق چهار پل عابر پیاده است و تامین اعتباری هم برای آن نشده بود.

وی به مشکلات مدیریت شهری مشهد به جامانده از شورای پنجم اشاره کرد و گفت: ما با اعتقاد به بدهکاری شهر مدیریت آن را بر عهده گرفتیم، ۱۱ هزار میلیارد تومان از بودجه امسال به بدهی های گذشته اختصاص یافته است لذا با وجود این مسائل نمی‌ توانیم به مشکلات پروژه های بدون مصوبه بپردازیم، کوه‌پارک و کوهشار از جمله پروژه هایی هستند که مصوبه شورا ندارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد، تحقیق و تفحص از شهرداری را پروسه ای طولانی و سخت خواند و گفت: بررسی قانونی این نوع تحقیق و تفحص ها در شورای شهر حداقل۲ سال زمان می برد و همه اعضای شورا را درگیر می کند، اما در برخی حوزه‌ها مانند ورزش تفحص و اقداماتی انجام شده است.

رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: دستگاه قضا و سازمان بازرسی باید به این موضوع وارد شوند، اگر یک نیرو به شهرداری وارد شود بازرسی جلو آن را می‌گیرد اما جای سوال است که چگونه جلو این پروژه های فاقد مصوبه و اعتبار را نگرفته است.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در حوزه جذب سرمایه گذاری خوب عمل نکرده ایم، گفت: شهرداری در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی باب فعالیت را باز کرده و با برخی کشورها از جمله تاجیکستان مذاکراتی صورت گرفته است که امید است بتوان سرمایه گذاری هایی را جذب کرد.

 

انتقاد از بانک ها برای انتقال سرمایه های مردمی به تهران

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها گفت: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سپرده مردم استان در بانک‌ها است اما ۴۰ هزار میلیارد به استان اختصاص یافته و مابقی را بانک ها به جای سرمایه گذاری در مشهد به تهران انتقال می دهند.

حاجی بگلو ادامه داد: در مشهد سرمایه‌گذاری کم است زیرا بخش خصوصی تمایل ندارد و زیرساخت‌های شهر آماده نیست، برنامه داریم همایشی برای جذب سرمایه گذاری برگزار کنیم و از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای ترغیب آنان به سرمایه گذاری در مشهد دعوت کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: یکی از سرمایه گذاران مطرح پیش از این تعهداتی را در کنار توافقات خود برای پروژه های در دست احداث خود پذیرفته بود که از جمله آن احداث تصفیه خانه فاضلات بود اما وی به تعهد خود عمل نکرد و مقرر شده است کارشناسان دادگستری در خصوص وضعیت پروژه ها اعلام نظر کنند تا بتوان مشخص کرد که چقدر خسارت و توسط کدام طرف باید پرداخت شود.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها گفت: ایجاد شهرک فرودگاهی مشهد ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و اگر سرمایه گذاران پای کار بیایند به زودی این طرح پیش خواهد رفت.

رئیس شورای شهرستان مشهد از آمادگی شهرداری مشهد برای ارائه خدماتی مانند صدور پروانه ساختمانی و تامین زیرساخت برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ۲۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح تخصیص یافته است اما گمان می رود وزارت راه و شهرسازی افرا کاربلدی را برای این طرح تعیین نکرده است و بر این اساس به آینده طرح و تولید مسکن ارزان خوشبین نیستیم.

وی گفت: اگر کارشناسان و مراجع قضایی در خصوص پروژه کمربند جنوبی مشهد دستور توقف داده باشند، نمی‌توان کاری انجام داد اما اگر مشکلی نباشد می‌توان پروژه هایی را اجرا کرد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی