نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: زنگ خطر شیوع سرخک در ایران بعد از ریشه‌کن شدن / خانواده‌ها به واکسیناسیون کودکان اهمیت بدهند
دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
دبیری

دبیری با اشاره به شیوع دوباره سرخک در ایران گفت: شیوع دوباره سرخک می‌تواند خطرناک باشد از این رو خانواده‌ها به فکر واکسیناسیون فرزندانشان باشد.

شهرام دبیری پزشک و نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به نبود علاقه بین پزشکان جوان برای حضور در مناطق محروم گفت: بر اساس قانون و مقررات افرادی که در زمینه پزشکی تخصص می‌گیرند تعهد خدمت دارند و این تعهد خدمت بر اساس سیاست‌گذاری وزارت بهداشت برای مناطق محروم هم گرفته می‌شود و پزشکان موظف هستند در این مناطق خدمت کنند و این کار هم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها و مناطق محروم هم پزشک وجود دارد افزود: هرچند این سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت انجام شده است و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد اما اجرای سیاست‌های تشویقی بیشتر و در نظر گرفتن مشوق‌های مالی و تسهیلاتی سبب می‌شود علاقه پزشکان به خدمت در مناطق محروم بیشتر شود.

دبیری اضافه کرد: این مشوق‌ها و جاذبه‌ها سبب می‌شود انگیزه حضور پزشکان در مناطق محروم بیشتر شود.

این پزشک متخصص با اشاره به شیوع دوباره سرخک گفت: بیماری سرخک در ایران ریشه کن شده بود و سازمان جهانی بهداشت هم این مسئله را تایید کرده بود اما اکنون شاهد شیوع دوباره ویروس این بیماری هستیم.

وی دلیل این مسئله را ورود مهاجران زیاد به ایران به ویژه از کشور افغانستان دانست و توضیح داد: با شروع ناامنی در افغانستان موج جدید مهاجرات به ایران آغاز شد و از آنجایی که غربال‌گری جدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد باعث ورود به بیماری به کشور شده است.

دبیری در خصوص راهکارهای مقابله با این بیماری گفت: در وهله اول باید اطلاع رسانی گستره و دقیقی صورت گیرد. صدا و سیما و رسانه‌ها باید در این خصوص به طور جد وارد شوند و خانواده را در خصوص خطرات این بیماری آگاه کنند.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها ادامه داد: در درجه دوم باید واکسیناسیون عمومی شروع شود و کودکان زیر 5 سال با مشورت پزشک خانواده و مرکز بهداشت واکسینه شوند.

وی افزود: شیوع بیماری تازه شروع شده است و قابل کنترل است. بنابراین با یک اقدام فوری و همگانی می‌شود پیش از تبدیل به بحران از آن پیشگیری کنیم.

سُرخَک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک ویروس آر.ان. آ از خانواده پارامیکسوویریده آن را ایجاد می‌کند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است. سرخک از طریق تنفس منتقل می‌شود و به‌شدت واگیردار است. در واقع ۹۰٪ افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند این بیماری را از او می‌گیرند. دوره نهفتگی به‌طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش ها قابلیت سرایت دارد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی