نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها: ارائه خدمات ملی با بودجه محلی یکی از معضلات اساسی شهر مشهد است
سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
موسی الرضا حاجی بگلو

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: یکی از معضلات و مشکلات اساسی مدیریت شهری مشهد، ارائه خدمات ملی با بودجه های محلی است ولی متاسفانه تاکنون گوش شنوایی برای جبران این وضعیت نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو سخنگوی شورای شهر مشهد و نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به سفر هیات دولت به مشهدمقدس، اظهارکرد: یکی از معضلات و مشکلات اساسی مدیریت شهری که بارها هم به آن تاکید داشته‌ایم، ارائه خدمات ملی با بودجه‌های محلی است ولی متاسفانه تاکنون گوش شنوایی برای این مهم نبوده و در بودجه سال 1401 دولت نیز نگاه حمایتی آنگونه که باید محقق نشده است.

وی با بیان اینکه شهر مشهد مقدس حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد و با احتساب روستا‌های مجاور، این جمعیت تا 4 میلیون نفر افزایش می‌یابد، گفت: علاوه بر این، سالانه 30 میلیون زائر نیز برای زیارت بارگاه منور رضوی به این شهر مشرف می‌شوند؛ این آمار و ارقام باید مدنظر مدیران تصمیم‌گیر در سطح ملی باشد چراکه اداره کردن چنین شرایطی با بودجه‌‎های محلی دشوار است.

حاجی‌بگلو افزود: در نوروز امسال، پس از 2 سال ممنوعیت سفر، شاهد خیل عظیم زوار نوروزی بودیم و در بدو ورود آنها مشکلات متعددی بوجود آمد؛ واقعیت غیرقابل انکاری است که بگوییم در مشهد مقدس با بودجه محلی می‌توان شهر را اداره کرد چراکه مشهد شهری ملی است و مسئولان و دولت باید این مهم را بپذیرند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: رئیس جمهور، خود فرزند مشهد است و با مشکلات این شهر، به مراتب بیشتر از اعضای شورای شهر و مدیران شهری اشراف دارد؛ برهمین اساس انتظار داریم که ردیف مستقلی برای مشهدالرضا(ع) اختصاص یابد.

وی گفت: بسیار خرسندیم که با اهتمام سرکار خانم رحمانی، نماینده محترم مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، برای اولین بار ردیف اعتباری 500 میلیارد تومانی برای حوزه زیرساختی مشهد مصوب شده که امیدواریم برای سال‌های آینده نیز پایدار شود و شاهد بروزرسانی آنها باشیم.

حاجی‌بگلو با اشاره به اسکان اضطراری زائران نوروزی، تصریح کرد: این اسکان، با توجه به حضور خیل عظیم زائران در مشهد مقدس به نحو مطلوبی انجام نشد؛ شهر مشهد، شهری ملی است و نیازمند نقش‌آفرینی دستگاه‌‎های دیگر در همین سطح است تا بتوان شرایط را به نحو بهتری مدیریت کرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه گفت: شورای ششم دو خواسته و تقاضای جدی از دولت محترم دارد؛ اول رسیدگی به حاشیه شهر و ساماندهی شرایط این پهنه‌ها و دیگری مسکن ارزان‌قیمت است.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه مدیریت شهری، به تنهایی با منابع محدود خود قادر به ساماندهی حاشیه شهر نیست، افزود: در عین حال، به سهم خود تاکنون سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مناسبی داشته‌ایم؛ به نحوی که در بودجه 1401 شهرداری، شیب اعتبارات را به حاشیه شهر بردیم.

وی اظهارکرد: 38 درصد اعتبارات عمرانی شهرداری و بین 30 تا 40 درصد بودجه‌ مدیریت شهری در سال 1401 به حاشیه شهر تخصیص پیدا کرده تا بخشی از کمبودها را کمرنگ کنیم.

حاجی‌بگلو درخصوص تامین مسکن ارزان‌قیمت به ایرنا گفت: همگام با سیاست‌های دولت، تامین مسکن ارزان‌‎قیمت یکی از سیاست‌های شورای ششم است و گفتگوهایی هم تاکنون با وزیر راه و شهرسازی در این خصوص داشته‌ایم؛ این مهم می‌تواند در تعامل و همراهی مدیریت شهری با وزارت راه و شهرسازی، اجرایی شود.

وی خاطر نشان کرد: نگاه به مشهد مقدس باید نگاهی ملی و بین‌المللی باشد چراکه مشهدالرضا(ع) به برکت بارگاه منور رضوی متمایز از سایر شهرهای کشور است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی