نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: برای صنعتی‌شدن فارس، مزیت‌ها و پتانسیل‌های بومی باید فعال شود
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کاظم رحیمی

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها با بیان اینکه، موضوع خام فروشی و عدم توجه به مزیت نسبی یکی از مسائلی است که به عقب‌ماندگی صنعتی در استان فارس منتهی شده است، گفت: برای صنعتی‌شدن فارس، مزیت‌ها و پتانسیل‌های بومی باید فعال شود.

محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با اشاره پتانسیل های این استان گفت: فارس با دارابودن جمعیتی بالغ بر 4.8 میلیون نفر، قریب 5.7 درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین در این استان، ظرفیت‌های اقتصادی بالقوه‌ای وجود دارد که در صورت بهره‌برداری مناسب از آن‌ها، می‌تواند سهمی قابل اعتنا در دستیابی مردم آن به سطوح رفاهی بالاتر ایجاد کند.

وی افزود: اما واکاوی و پایش عملکردهای اقتصادی استان در طول سالیان گذشته، حکایت از آن دارد که از این ظرفیت‌ها به نحو بایسته و شایسته استفاده نشده است؛ برای مثال، ‌تولید ناخالص ملی کشور در سال 1399 به قیمت‌های ثابت سال 1390، حدود 708 هزار میلیارد تومان است اما همین شاخص برای استان فارس در سال 99 معادل، 34 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و این بدان معناست که استان فارس با اینکه 5.7 درصد از جمعیت کل کشور و 7.4 درصد از مساحت کل کشور را پوشش می‌دهد، اما تنها 4.8 درصد از کل تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است که زیبنده این استان نیست.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها، در ادامه گفتگو، اظهار داشت: در حوزه صنعت نیز سهم ارزش افزوده بخش صنعت از تولید ناخالص ملی برای استان فارس، معادل 10 درصد است. این در حالی است که متوسط سهم صنعت از تولید ناخالص ملی برای کل کشور معادل 14 درصد است که به خوبی نشان می‌دهد، استان فارس با آن همه پتانسیل و ظرفیت از متوسط کل کشور در حوزه صنعت عقب است.

رحیمی، در مورد دلایل عقب افتادگی صنعت فارس، بیان کرد: در این مورد استدلال‌های زیادی وجود دارد که بررسی همه آن‌ها در این گفتگو نمی‌گنجد و در اینجا فقط به یکی از آن ها اشاره می کنم.

وی در ادامه مبحث خام فروشی و عدم توجه به مزیت نسبی را یکی از مسائلی دانست که به عقب‌ماندگی صنعتی در استان فارس منتهی شده است و در توضیح آن گفت:

استان فارس در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است؛ برای مثال، رتبه اول تولید انجیر کشور، رتبه دوم تولید مرکبات، رتبه اول در تولید محصولاتی چون گندم، ذرت دانه‌ای، دانه‌های روغنی و گوجه فرنگی و رتبه دوم در تولید محصولات جالیزی و نباتات علوفه‌ای در کل کشور، بخشی از پتانسیل‌های عظیم استان فارس است و علاوه بر این، در حوزه محصولات دامی نیز استان فارس همیشه حرفی برای گفتن داشته است که برای مثال می‌توان به مقام نخست تولید گوشت قرمز، چهارم تولید شیر، سوم تولید مرغ و پنجم تولید تخم‌مرغ کشور اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی استان فارس، تصریح کرد: اما واقعیت آن است که از این همه پتانسیل، کمترین استفاده‌ای نشده و اکثر محصولات تولیدی به صورت خام به بازار سایر استان‌ها یا خارج از کشور عرضه می‌شود.

رحیمی افزود: دانش حداقلی بنده از اقتصاد این را می‌گوید که ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی مهم‌ترین راهکار برای ایجاد ارزش افزوده در مراحل بعدی تولید است. متاسفانه مسئولین سیاستگذاری در استان فارس به جای درک این موضوع و حمایت تمام قد از گسترش و توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از مزیت‌های نسبی استان در زمینه‌های مذکور به دنبال ایجاد صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی هستند که ضمن سرمایه‌بر بودن و آ‌ب‌بری بالا، بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی و سیاسی به همراه دارند.

وی با بیان اینکه برای صنعتی‌شدن باید مزیت‌ها و پتانسیل‌های بومی را فعال نمود و به همین دلیل ایجاد صنایع تبدیلی از مناسب‌ترین مزیت‌های نسبی فارس به شمار می‌رود، اظهار داشت: البته بحث در مورد سرعت پایین فارس در صنعتی‌شدن، وقت و مجال بیشتری می‌طلبد که در این مصاحبه فقط موضوع عدم استفاده از مزیت‌های نسبی مورد گفتگو قرار گرفت اما موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در گفتگوهای بعدی به آن می‌پردازیم.

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی