نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: تضعیف کشاورزی، امنیت غذایی کشور را با تهدید رو‌به‌رو می‌کند
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
هاشم بانشی

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات کشاورزان این استان و این نکته که فارس، قطب کشاورزی کشور است، گفت: تضعیف کشاورزی، امنیت غذایی کشور را با تهدید رو‌به‌رو می‌کند.

هاشم بانشی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه، استان فارس، قطب کشاورزی کشور است، گفت: متأسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر و مشکلات دیگر، کشاورزان ناچار به مهاجرت و روی آوردن به مشاغل کاذب در شهرها هستند که این خود، معضلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد.

وی تضعیف کشاورزی را موجب به خطر افتادن امنیت غذایی کشور دانست و اظهار داشت: ترویج کشاورزی نوین و کاشت‌های نو، به کارگیری کارشناسان متخصص و خبره و حذف دلالان باعث افزایش انگیزه کشاورزان می‌شود و این در صورتی است که کشاورزان اگر کشاورزی را رها کنند و تصمیم به مهاجرت بگیرند، زمین‌های خود را به فروش می‌رسانند و دلال‌ها این زمین‌ها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و به اسم باغ شهری آن را می فروشند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت نامناسب توزیع نهاده‌های کشاورزی و دامی، بیان کرد: دولت و جهاد کشاورزی در این زمینه کم‌لطفی می‌کنند و متأسفانه گاهی، عاملیت به افرادی می‌رسد که کار آن‌ها کشاورزی نیست و دنبال منافع خود هستند، از سوی دیگر توزیع عادلانه نیست و دلالان با احتکار نهاده‌ها، به کشاورزی و دامداری ضربه می‌زنند.

بانشی، در این زمینه پیشنهاد کرد، برای توزیع نهاده‌های کشاورزی و دامی، با تشکیل شرکت‌های تعاونی، از خود کشاورزان و خانواده‌هایشان که دغدغه کشاورزی دارند، استفاده شود.

وی، استفاده از ادوات مناسب و باکیفیت کشاورزی را باعث بهبود عملکرد کشاورزان معرفی کرد و گفت: نحوه توزیع حواله‌های ادوات کشاورزی مثل تراکتور در آینده باعث آفت می‌شود و نیاز است، دولت نظارت دقیق‌تری در این زمینه اعمال کند.

بانشی در پایان به مشکلات استان خوزستان به خصوص در زمینه کشاورزی نیز پرداخت و اظهار داشت: عدم حضور نمایندگان این استان در شورای عالی استان ها که البته به صورت موقتی است، نباید باعث شود که به مسائل این استان پرداخته نشود و عمده معضلاتی که در بخش کشاورزی گریبانگیر استان فارس است در خوزستان نیز وجود دارد و برای حل مشکلات کشاورزان و توسعه کشاورزی، دولت باید نگاه ملی داشته باشد.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی