رئیس شورای عالی استان‌ها: تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری مهم‌ترین دغدغه شوراهاست
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
پرویز سروری

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله شوراها پیگیری تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس است گفت: در صورتی که این طرح تصویب شود مدیریت شهری مسئول و پاسخگوی شهر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، پرویز سروری در جلسه شورای اسلامی استان کرمان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شده بود، با گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و تبریک روز زن و مادر گفت: حضرت فاطمه سلام الله علیها شخصیتی بزرگ و استثنایی بود که دیگر هیچ بانویی پس از ایشان و با خصوصیات بارز ایشان دیده به جهان نگشود.

سروری تصریح کرد: من فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوع برای مردمی کردن تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها این است که ما شوراها را در جایگاه که قانون اساسی برای آن تعریف کرده است، قرار دهیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: اکنون فاصله زیادی بین جایگاه شوراها در قانون اساسی و واقعیت وجود دارد. بنابراین ما باید کارها را با بردباری جلو ببریم. در همین راستا هم برنامه‌ریزی دقیقی برای مجلس و دولت انجام دادیم.

وی افزود: خوشبختانه 220 نفر از نمایندگان مجلس از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب وارد مجلس شدند و بنده نیز دبیر این شورا هستم و ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس داریم و می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. آقای قالیباف رئیس مجلس هم 4 سال شهردار ما بود و مجموعا 12 سال در راس شهرداری تهران فعالیت کرده است. بنابراین به موضوعات و مسائل شهری آگاهی کامل دارد.

سروری اظهار  کرد: افزون‌بر این تعداد زیادی از شهرداران گذشته کلانشهرها اکنون در کسوت نمایندگی مجلس هستند که بسیار با اهمیت است و می‌تواند تاثیر گذار باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان داشت: من فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوع در حوزه شوراها این است که لایحه مدیریت یکپارچه شهری که اکنون در مجلس در دست بررسی است را پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم.

وی توضیح داد: بنابراین ما باید بتوانیم دولت را مجاب کنیم که برخی از اختیارات و مسئولیت‌های خود در حوزه شهری و روستایی را به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار کند.

سروری ادامه داد: این مسئله باعث‌ می‌شود هر شهر یک مسئول و پاسخگو داشته باشد. برای مثال تهران فرمانده ندارد و هر کسی کار خود را انجام‌ می‌دهد. این مسئله باید اصلاح و ترمیم شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه باید برای تصویب این طرح تلاش کنیم، تاکید کرد: ما در حال رایزنی با دولت هستیم و من با تمام مشغله‌ای که دارم تلاش‌ می‌کنم در تمام کمیسیون‌های دولت شرکت کنم تا بتوانیم از ظرفیت دولت استفاده کنیم.

وی افزود: اکنون نزدیک به 10 وزیر از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به دولت راه پیدا کردند و این برای ما ظرفیت مهمی است.

سروری اضافه کرد: این راهبردها به ما کمک‌ می‌کند که شوراها از وضع موجود به وضع کارآمد و واقعی ارتقا پیدا کنند و دارای ظرفیتی باشند که بتوانند مشکلی را حل کنند و باری از روی دوش دولت بردارند. بنابراین شوراها باید یار دولت باشند نه بار دولت.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: من با هر استانی که صحبت‌ می‌کنم گلایه دارند که شورای استان یک ساختمان ندارد. ما از استانداری کرمان توقع داریم که زمینی در اختیار شورای استان کرمان قرار بدهد تا ما هزینه‌های احداث ساختمان را از طریق شهرداری تامین اعتبار کنیم.

وی افزود: شوراها به دلیل تشکیل دیرهنگام به دولت پیوست شده اند و این خوب نیست. ما باید بتوانیم این مسئله را حل کنیم تا دولت بتواند سریع‌تر و چابک‌تر حرکت کند.

وی با بیان اینکه در دوره قبل تخلف در شوراها چهاردهم درصد بود، گفت: ما در شورای عالی استان‌ها سامانه ثبت تخلفات و شکایات مردمی داریم که مردم از سراسر کشور‌ می‌توانند تخلفات شوراها و شهرداری‌ها را گزارش کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: همچنین در تلاش هستیم سامانه پیشنهادات شورای عالی استان‌ها را هم راه اندازی کنیم تا اعضای شوراهای سراسر کشور بتوانند به راحتی پیشنهادات خود را ارائه کنند و یک جمع سپاری خوبی در جامعه شورایی اتفاق بیفتد.

سروری تصریح کرد: ما در دوره چهارم شورای شهر تهران سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران را راه اندازی کردیم که با کار شبانه روزی تمام اطلاعات و اسناد شهری از قبل انقلاب تاکنون در آن بارگزاری شده و در عرض 4 سال 12 میلیون نفر از این سایت بازدید کردند که عمدتا کارشناس هستند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات کار بزرگی بود، اضافه کرد: در تلاش هستیم تا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا این سامانه برای کل کشور فعال شود. در فاز اول این سامانه در اختیار شهرهای مراکز استان‌ها به ویژه قرار‌ می‌گیرد و بعدتر به شهرستان‌ها دسترسی داده‌ می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: در این سامانه مصوبات مشترک بارگذاری می‌شود و مصوبات غیر مشترک هم باید از سوی شوراها بارگذاری شود. وجه خوب این سامانه این است که از مصوبات تکراری جلوگیری می‌شود و با یک جستجو مشخص می‌کند که چه مصوبه‌ای وجود دارد و کجا باید قانون وضع کرد.

سروری همچنین به برنامه شورای عالی استان‌ها در موضوع آموزش شوراها اشاره کرد و توضیح داد: مهم‌ترین نابسامانی شوراها نبود یک آموزش منضبط در جامعه شورایی است و این بد است که عضو شورایی که می‌خواهد تصمیمات اساسی بگیرد آموزش ندیده باشد.

وی تصریح کرد: ما هم ظرفیت های موضوعی را در اختیار شوراهای سراسر کشور قرار خواهم داد و هم آموزش‌های حضوری و غیرحضوری خواهیم داشت که اطلاعات آن به زودی اعلام می‌شود.

سروری ادامه داد: همچنین برنامه ما این است که تا جایی که امکان دارد از ظرفیت مراکز پژوهشی کشور استفاده کنیم و در غیر این صورت باید فکری به حال آن بکنیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی