رئیس شورای استان زنجان: تاکنون اسهم شهرستان ماهنشان در سود حاصل از معادن پرداخت نشده است
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
معدن

عابدینی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه باید یک درصد از عایدی فروش این معادن برای جبران خسارت وارده به منطقه هزینه شود تاکنون ریالی به شهرستان ماهنشان تخصیص نیافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، جلسه رسمی اعضای شورای اسلامی استان زنجان با مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان برگزار شد.

در این جلسه رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به مشکلات ناشی از بهره برداری معادن در شهرستان ماهنشان گفت: حدود ۴۸ معدن فعال در حاشیه روستاهای شهرستان ماهنشان فعال است.

اسکندر عابدینی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه باید یک درصد از عایدی فروش این معادن برای جبران خسارت وارده به منطقه هزینه شود تاکنون ریالی به شهرستان ماهنشان تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: اثرات آلایندگی زیست محیطی و تخریب جاده ها از مضرات فعالیت این معادن است که مورد توجه  مسئولین نیست.

رئیس شورای استان با اشاره به آلایندگی معدن طلای توزلو و معدن حاشیه قلعه جوق گفت: بیش از یک سوم روستاییان روستاهای شهرستان ماهنشان با آلایندگی معادن مواجه اند. عابدینی همچنین از به کارگیری نیروهای غیر بومی در این معادن انتقاد کرد.

وی همچنین درخواست کرد در صدور مجوز  پروانه بهره برداری یا تمدید پروانه از فرمانداری ها استعلام گردد.

در ادامه نماینده شورای شهرستان خدابنده در شورای استان گفت: علیرغم اینکه حمایت از تولید داخلی بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبریست در این شهرستان این موضوع با تعبیر نادرستی مواجه شده به گونه‌ای که شاهد رشد قارچ گونه بهره برداران معادن هستیم مجید اوصانلو افزود: متاسفانه درصدور پروانه‌های بهره‌برداری معادن به خصوصیات منطقه ویژگی های زیست محیطی توجهی نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: شهر کرسف و سهرورد باپیشینه تاریخی می‌توانند ظرفیت  مناسبی برای گردشگری باشنداما متاسفانه مورد هجوم معدنکاران قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: چشمه و باغات که معیشت مردم به آنها وابسته است به دلیل بهره برداری غیر مجاز غیر اصولی معادن آسیب دیده اند.
 نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استانها یادآور شد در ۷۰۰ متری خانه های شهر کرسف  انفجار معادن موجب سلب آرامش شده است.
 اوصانلو با بیان اینکه شهرستان خدابنده بزرگترین شهرستان شمال غرب کشور محسوب می شود یادآور شد: این شهرستان مشکلات متعددی دارد که رفع آن نیاز به اقدامات دلسوزانه مسئولان دارد.
 نماینده شورای شهرستان طارم در شورای استان نیز با اشاره به استخراج بیش از حد معدن ماسه ایروان و خروج آن از استان خواستار ساماندهی آن شد.

محمدی خاطرنشان کرد: ماسه گیلوان به استان گیلان صادر می شود و در این محور شاهد تصادفات متعدد هستیم. وی همچنین به محدودیت نیروی اداره صنعت و معدن شهرستان طارم اشاره و خواستار مرتفع شدن این مشکل شد. عضو شورای شهر چورزق همچنین خواستار ایجاد ناحیه صنعتی و نیز بازارچه میوه و تره بار در بخش چورزق شد.
 حجت الاسلام علیرضا بهرامی نماینده شهرستان ایجرود در شورای استان زنجان  با بیان اینکه توسعه یافتگی و رونق اقتصادی تبعات منفی نیز به دنبال دارد گفت باید با تدبیر و اقدامات کارشناسانه این تبعات را کاهش داد.
 وی  از استقرار جزیره‌ای واحدهای صنعتی در شهرستانها انتقاد کرد و گفت فعالیت های برخی واحدهای تولیدی و معادن حاشیه امن زندگی شهری و روستایی را زیر سوال برده است.
 بهرامی با بیان اینکه بسیاری از مجوزها بدون کارشناسی دقیق صادر می شوند گفت: برای نمونه در شهرستانی مانند ایجرود که آب های زیرزمینی کفاف آب شور را نمی کند مجوز پتروشیمی و فولاد صادر شده که به باغات و مردم آسیب رسانده است این عضو شورای شهر زرین آباد همچنین خواستار پرداخت ارزش افزوده و عوارض ناشی از الایندگی کارخانجات به شهرداری‌های شهرهای کوچک شد.
بهرامی خواستار تسهیل ثبت معادن برای شهرداری های کوچک به منظور کمک به درآمد پایدار آنها اکرم مولایی نماینده شورای شهرستان خرمدره نیز مشکل برق شهرک صنعتی خرمدره را از مهمترین مشکلات این شهرستان برشمرد.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف اراضی اختصاص یافته به توسعه شرکت می نوشد.

مولایی با بیان اینکه علی رغم تحصیلات بالای جوانان شهرستان خرمدره بیکاری در این شهرستان بسیار ست ابراز کرد: می توان با رونق تولید و واحد های تولیدی بخشی از این مشکل را کاهش داد وی همچنین خواستار حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و تسهیل پرداخت تسهیلات به آنان شد

سعید نجفی نماینده شورای شهرستان زنجان در شورای استان تامین ایستگاه اتش نشانی برای شهرک های صنعتی را ضروری دانست.
 وی همچنین خواستار تعیین تکلیف پسماند راشا کاسپین شد.

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استانها احصای کارخانه هایی که با گاز آمونیاک سر و کار دارند را ضروری دانست.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان زنجان نیز در ادامه پاسخ پرسش ها و درخواست های اعضای شورا را داد فغفوری با اشاره به اینکه یک درصد. عوارض و عواید حاصل از فروش معادن برای پرداخت به استان پیگیری شده خاطرنشان کرد: سه استان زنجان کرمان و یزد احقاق حقوق در این بخش را از سال ۹۸ آغاز کردند.

وی افزود سال ۹۹ حدود ۱۱ میلیارد از این محل به استان پرداخت شده  که ۱۰ میلیارد آن متعلق به معدن انگوران است فغفوری تاکید کرد باید اولویت سازمان مدیریت و برنامه ریزی هزینه این مبلغ در خود مناطق و محدوده معادن باشد.

وی پیش بینی کرد در سال جاری حدود ۳۰ میلیارد تومان از این محل اعتبار برای استان تامین گردید.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان در خصوص به کارگیری نیروی انسانی واحدهای تولیدی  گفت: اغلب کارگران ساده درون استان تامین می شوند بافنی و حرفه‌ای جهت آموزش کارگران متخصص نیز تفاهماتی داشتیم.

غفوری همچنین جهت همکاری با شهرداری ها برای ایجاد مجوز بهره برداری معادن در راستای درآمدزایی اعلام آمادگی کرد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی