رئیس شورای عالی استانها در گفت و گوی ویژه خبری: ضرورت اصلاح قوانین شوراها توسط مجلس/ معنویت اخلاقی حلقه گمشده شرایط فعلی است
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
احمدی

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به این موضوع که اشکالاتی در قوانین مربوط به شوراها وجود دارد گفت: اصلاح قوانین و پالایش آن توسط مجلس یک امر ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها دکتر علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استانها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که به موضوع بررسی ظرفیت شوراهای شهر و روستا اختصاص داشت گفت: افرادی که وارد شورا ها می شوند کارآمدی شان و نوع تفکرشان در پویایی و پیشرفت شوراها دخیل است.

وی افزود: امروز افرادی به یک شورایی در یک شهر وارد می شوند که همگی قوی هستند و شهرداری قوی را انتخاب می کنند می بینید که آن شهر آباد می شود در حالی که در شهر دیگری اعضای شورا افرادی ضعیف هستند در نتیجه شهردار ضعیفی انتخاب می کنند و امورات شهر آنگونه که باید به درستی انجام نمی شود.

رئیس شورای عالی استانها گفت: نکته دیگر عدم شناخت از وظایف و اختیارات شوراها است. نمی گوییم اکثر اعضای شوراها اما برخی از اعضای شوراها نسبت به وظایف شوراها و آنچه در قانون به عنوان مسئولیت آمده است اطلاع ندارند و این در حالی است که حتی برخی از مسئولین هم از وظایف شوراها و اعضای شوراها اطلاعی ندارند.

دکتر احمدی گفت: امروز در قانون برای شورای روستا 25 بند وظیفه در نظر گرفته شده است اما در برخی مواقع به دلیل عدم اطلاع فرماندار و بخشدار کارهای اعضای شورای روستا و شهر متوقف می شود و از طرف همین مسئولین سنگ اندازی می شود.

وی ادامه داد: باید به موضوع افزایش آگاهی و دانش و تقویت بعد آموزش در میان هم اعضای شوراها و مسئولان مرتبط با شوراها توجه ویژه ای کرد تا هم تصمیمات درستی اتخاذ شود و هم مسئولین مقابل تصمیمات اعضای شوراها نایستند.

رئیس شورای عالی استانها گفت: دیده شده است گاهی مواقع در کمیته انطباق فرمانداری ها به قانون اساسی اشاره می شود و مصوبات شوراها رد می شود در حالی که این استناد صحیح نیست زیرا تنها مرجعی که می تواند برای رد یک مصوبه به قانون اساسی استناد کند شورای محترم نگهبان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع افزایش تعداد اعضای شوراها اشاره کرد و گفت: زمانی این موضوع می تواند به نفع شهر و روستا باشد که طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی به تصویب برسد زیرا در آن زمان وظایف شوراها افزایش یافته و کار سنگینی به اعضای شوراها سپرده می شود که ناگزیر نیازمند افزایش تعداد اعضای شوراها خواهیم بود.

دکتر علیرضا احمدی تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که نباید از نقش ویژه شوراها غفلت کرد. امروز که در حال ورود به ششمین دوره انتخابات شوراها هستیم باید حواسمان باشد و دو نوع صلاحیت سنجی صورت گیرد.

وی افزود: در وهله اول باید خود افراد وجدان خود را قاضی کرده و ببینند می توانند امانت دار خوبی باشند یا خیر. باید متقاضیان ورود به عرصه انتخابات توانایی خود را سنجش کرده و ببینند می توانند فردا پاسخگوی این امانت سنگین باشند و از پس مسئولیت عضویت در شورای شهر بر آیند یا خیر.

دکتر علیرضا احمدی گفت: نوع دیگر صلاحیت سنجی همان چیزی است که به صورت معمول در حال رخ دادن است. البته برای این دوره استعلامات چهارگانه به استعلام پنجگانه تبدیل شده است که پروسه سنگینی در حال اجرا است.

وی با اشاره به این مطلب که این استعلامات مختص اعضای شوراها نیست و امروز در کل دستگاه ها چنین استعلاماتی می شود گفت: اما بعد از ورود همین افرادی که استعلامات و گزینش ها را پشت سر گذاشته اند شاهد این هستیم که فرد در فلان دستگاه دست به تخلف می زند.

رئیس شورای عالی استانها تصریح کرد: امروز از همه اقشار مختلف در شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور دارند. در شورا معلم و استاد دانشگاه و قاضی هم حضور دارند همچنین در شورای روستا مشاور املاک هم حضور دارد. اما باید از ورود یک سری از مشاغل به شوراها جلوگیری شود.

دکتر علیرضا احمدی خاطر نشان کرد: وقتی یکی از افرادی که مشاور املاک است خودش می آید و عضو شورا می شود طبیعی است که تداخل منافع وجود داشته باشد.

وی افزود: یک کار کلیدی باید در کشور انجام شود که از سوی مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است امروز حلقه گمشده بین مسئولین و شوراهای شهر و روستاها معنویت اخلاقی است. اگر جنبه آموزه های دینی را در خودمان تقویت کنیم برخی از مشکلات ما حل خواهد شد.

رئیس شورای عالی استانها گفت: اگر یک عضو شورا بُعد معنویت و اخلاقیات را در خودش تقویت کند خیلی از مشکلات پیش نمی آید. امروز تعداد زیادی دستگاه های نظارتی داریم اما چقدر نظارت باید کنیم؟ تا چه حد باید نظارت کنیم؟

دکتر علیرضا احمدی گفت: امروز که برخی از اعضای شوراها دستگیر شده اند ثمره فعالیت دستگاه های نظارتی است اما اگر فردی به ذاته متخلف باشد هر چقدر هم دستگاه نظارتی برای آن بگذاریم باز تخلف خود را می کنند.

وی افزود: اگر شوراها به درد بخور هستند باید قوانین آن را پالایش کنیم زیرا قوانین مشکل دارد. در مراجعه به قانون اساسی در میابیم یک سری مسئولیت ها به عهده شوراها گذاشته شده است در حالی که در قوانین امروزی شوراها کل کارشان معطوف شده است به تصویب لوایح شهرداری و انتخاب شهردار.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: اگر شوراهای فرادست تقویت شوند خودشان می توانند بر شوراهای فرودست نظارت درستی داشته باشند. وقتی به قوانین اشراف نداریم یا وقتی به همه ظرفیت قوانین توجه نمی کنیم نتیجه اش می شود همین مشکلات.

دکتر علیرضا احمدی گفت: ما یک مجلس پویا و فعال داریم که توقع می رود نسبت به پالایش قوانین اقدام کنند. ما از نظارت نمی ترسیم و درست این است که وقتی یک فردی مسئولیت به عهده میگیرد بپذیرد که بر کارش نظارت شود اما از مجلس هم توقع داریم به حل مشکل به صورت اساسی و پایه ای آن هم با اصلاح قوانین بپردازد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی