رئیس شورای اسلامی استان تهران: کار کودک خط قرمز شهر دوستدار کودک
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
الهام فخاری

فخاری در رابطه با شهر دوستدار کودک گفت: شهر دوست‌دار کودک، شهری است که برای تعامل اجتماعی، رشد، بالندگی و ایفای نقش کودکان و ‌نوجوانان مناسب، پرورش دهنده و پرفرصت است. از این زاویه «کودکان کار» جدا از سایر کودکان نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها؛ الهام فخاری رئیس شورای اسلامی استان تهران در رابطه با شهر دوستدار کودک گفت: شهر دوست‌دار کودک، شهری است که برای تعامل اجتماعی، رشد، بالندگی و ایفای نقش کودکان و ‌نوجوانان مناسب، پرورش دهنده و پرفرصت است. از این زاویه «کودکان کار» جدا از سایر کودکان نیستند.

فخاری افزود: شهر دوست‌دارکودک شهری است که در آن از کار کودک و نوجوان کمتر نشانه‌ای می‌بینید، چون زیرساخت‌های آن مناسب است و ساز و‌کارها و فرایندهای اجتماعی و اقتصادی آن به گونه‌ای است که در آنها کودک و نوجوان به عنوان‌ کارگر به کار گرفته نمی‌شوند.

وی ادامه داد: موضوع کار کودکان فراتر از مدیریت شهری است و به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی برمی‌گردد و بخشی از پیامدهای حاشیه‌نشینی است.

رئیس شورای استان تهران اضافه کرد: اگر دسترسی‌ها عادلانه‌تر باشد، خانواده یا سرپرست کودک ناگزیر نمی‌شود که کودک یا نوجوان را به کار بگمارد. شهری که دسترسی‌های عادلانه و زیرساخت‌های مناسب دارد و آموزش و بالندگی کودک در آن محور و مسأله اساسی همگان است، شهری است که در آن کار کودک را کمتر می‌بینیم.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: ممکن است بعضی از جاها کار کودک‌کمتر دیده شود، اما همچنان‌کار کودک در کارگاه‌های دور از چشم وجود داشته باشد.

کار کودک مسأله‌ای میان چند نهاد است

وی تصریح کرد: شکل‌هایی از کار کودک، به ویژه در حاشیه کلانشهرها به این دلیل به وجود می‌آید که طبقات اجتماعی، نابرابری‌ها و حاشیه‌نشینی تبعاتی دارد.

فخاری اظهار کرد: درواقع مهاجران‌کم برخوردار به امید فرصت‌های بهتر به سمت کلانشهرها می‌آیند و در این شرایط همه اعضای خانواده از جمله کودکان و نوجوانان در معرض خطرات جدیدی قرار می‌گیرند.

رئیس شورای استان تهران گفت: بخشی از کودکان کار، کودکان مهاجری هستند که از کشورهای همسایه بدون حضور سرپرست و والدین وارد کشور ما می‌شوند و در محیط ‌های شبه خوابگاهی به سر می‌برند.

عضو شورای شهر تهران افزود: کودکی که به دنبال کار برای استراحت و خواب فرصت کافی ندارد و مشغول کار است فرصت و مجالی برای آموختن، بازی، تعامل اجتماعی و بهره‌مندی از فرصت زندگی کودکانه نخواهد داشت. درواقع
به خاطر وضعیت اقتصادی، کودکی این کودکان و نوجوان مصادره می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از وظایف رسیدگی به این کودکان مربوط به حوزه وزارت تعاون، کار و‌رفاه اجتماعی است و از طرفی دستگاه تخصصی حوزه کودکان‌ نیز سازمان بهزیستی است. از سوی دیگر حاشیه‌نشینی مسائل امنیتی و انتظامی را هم ایجاد می‌کند. پس این موضوع به دستگاه‌های مختلفی بستگی دارد و چند نهادی است.

رئیس شورای استان تهران تصریح کرد: یک جور بی‌انضباطی در وضعیت کار و اشتغال وجود دارد.برای مهاجران هم‌میهن حداقل باید آسیب‌شناسی شود که چرا ریسک می‌کنند و در این شرایط قرار میگیرند. ممکن است بخشی از آن به دلیل عدم توسعه روستایی و تغییرات اقلیمی نیز باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی