عضو شورای استان فارس: شهرداری‌ها‌ می‌توانند از طریق سرمایه گذاری درآمدهای پایدار ایجاد کنند
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
ناصر پی خجسته

پی خجسته با اشاره به پیگیری‌های انجام شده جهت کسب مجوز احداث معدن توسط اتحادیه دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرستان بختگان گفت: سرمایه گذاری از سوی شهرداری‌ها‌ می‌تواند ضامن ایجاد درآمد پایدار باشد.

ناصر پی خجسته عضو شورای شهر آباده طشک، رئیس شورای شهرستان بختگان و عضو شورای در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها گفت: یکی از مشکلات شهرداری‌ها به ویژه شهرداری شهرهای کوچک عدم توانایی در تامین منابع مالی است.

وی افزود: بخش زیادی از درآمد شهرداری‌ها وابسته به عوارض ساختمان است. این مسئله در شهرهای کوچک که ساخت و ساز در حجم کم انجام‌ می‌شود مشکل زاست. از سوی دیگر بودجه و تسهیلات دولتی تامین کننده هزینه شهرداری‌ها نیست. از این رو ما در بسیاری از شهرداری‌ها توان پرداخت هزینه‌های ستادی را نیز نداریم چه رسد به خدمات رسانی به مردم.

پی خجسته با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به دنبال درآمدهای پایدار باشند ادامه داد: وابستگی به بودجه دولتی یا درآمد حاصل از عوارض برای شهرداری‌ها خطرناک است از این رو شهرداری‌ها باید به سمت سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده از امکانات محلی باشند.

عضو شورای شهر آباده طشک در توضیح این مسئله گفت: شهرداری آباده طشک از سال‌ها پیش به این سمت حرکت کرده است. اکنون شهرداری این شهر یک کارخانه شن، یک کارخانه آسفالت و یک جایگاه سوخت CNG دارد که بخشی از هزینه‌های شهرداری را تامین‌ می‌کند.

وی افزود: از آنجایی که شهرستان بختگان از نظر مواد معدنی بسیار غنی است به دنبال این هستیم که بتوانیم از طریق اتحادیه دهیاری‌ها و اتحادیه شهرداری‌های استان مجوز معدن بگیریم و اگر این اتفاق رخ دهد‌ می‌تواند از نظر مالی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان را متحول کند.

پی خجسته تصریح کرد: شهرستان بختگان یک شهرستان تازه تاسیس است و بعد از مدت‌ها این دوره نماینده در مجلس دارد. بنابراین تلاش ما این است که بتوانیم از ظرفیت نماینده مجلس برای بهبود شرایط مالی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان استفاده کنیم.

رئیس شورای شهرستان بختگان تصریح کرد: شهرستان بختگان دارای منابع معدنی عظیم کرومیت، سنگ چینی، منگنز و ... است که ثروت زیادی را ایجاد‌ می‌کند. بنابراین زمانی که توان داخلی برای سرمایه گذاری، بهره برداری و فرآوری در معادن وجود دارد نباید اولیت را در اختیار سرمایه گذارن خارجی گذاشت. هرچند ما مخالف سرمایه گذاری خارجی نیستیم.

وی ادامه داد: اکنون تعدادی معدن در منطقه فعال است که باوجود کسب ثروت فراوان از این معادن نه تنها هیچ سودی نصیب اهالی منطقه نمی شود بلکه آمد و شد ماشین‌های سنگین سبب شده است راه‌ها و خیابان‌های روستا و شهرها از بین بروند. این درحالی است که شهرداری و دهیاری باید هزینه مضاعفی برای ترمیم این راه‌ها صرف کند.

عضو شورای استان فارس اضافه کرد: اگر مجوز بهره برداری از معادن به اتحادیه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص یابد شهرداری‌ها‌ می‌توانند از درآمد حاصل خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه کنند.

رئیس شورای شهرستان بختگان اظهار کرد: افزون بر این ما نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان هستیم تا منابع معدنی پس از بهره برداری، فراوری شده و سپس صادر شوند. در حال حاضر سنگ‌های معدنی استخراج شده بر روی خلیج فارس برش خورده و نخاله‌ها به کف دریا ریخته‌ می‌شود که خود داراری پیامدهای زیست محیطی است.

پی خجسته افزود: همچنین شهرستان بختگان دارای روستاهای هدف گردشگری است که قابلیت سرمایه گذاری دارند. این سرمایه گذاری‌ها‌ می‌توانند از سوی شهرداری‌ها ودهیاری‌ها انجام گیرند که هم باعث اشتغال زایی‌ می‌شود و هم  برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد می‌کند.

عضو شورای استان فارس پیشنهاد کرد: شهرداری‌ها‌ می‌توانند به تناسب امکانات منطقه ای خود سرمایه گذاری‌هایی انجام دهند تا هم خدمات ارزانتری به شهروندان ارائه کنند و هم از درآمد حاصل از آن منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی