آشوری: افزایش اختیارات دهیاری‌ها ضروری است
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
آشوری

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: دهیاری‌ها به مثابه محور توسعه مناطق روستایی هستند و افزایش اختیارات آنها برای نقش‌آفرینی بیشتر در توسعه منطقه‌ای ضروری است.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، محمد آشوری در دیدار با جمعی از دهیاران با بیان این که دهیاری‌ها به عنوان نماد حاکمیت در روستاها باید از نقش بیشتری در حوزه عملکردی برخوردار باشند، اظهار داشت: در این زمینه برخی قوانین مناسبی به تصویب رسیده که کارگشا است اما با این حال اگر در فرآیند واگذاری امور به دهیاری‌ها نیاز به مصوبه جدیدی نیز باشد، می‌توان با دقت و کارشناسی لازم آن را عملیاتی کرد.

وی با بیان این که تقویت اقتصاد روستایی یکی از اولویت‌های نظام در برنامه هفتم توسعه است، خاطرنشان کرد: تولید در روستاها با وقوع مهاجرت معکوس تقویت شده و باید منابع و اعتبارات ملی را به سمت و سوی این مهم هدایت کنیم.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با تصریح بر این که ظرفیت دهیاری‌ها که نزدیک‌ترین بخش از بدنه حاکمیت به مردم هستند، مورد غفلت قرار گرفته است، عنوان داشت: واسپاری برخی از امور نظیر واگذاری زمین به جوانان در روستاها یکی از اولویت‌های مهمی است که باید دهیاری‌ها را نیز در کنار بنیاد مسکن به کار بگیریم تا مشکل مسکن جوانان ساکن در روستا حل شود.

آشوری، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و تخصیص بخشی از این درآمدها به روستاها در سال‌های اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این حرکت مهم سبب رشد و شکوفایی بسیاری از روستاها و بهبود وضعیت زیرساختی آن‌ها و کاهش مشکلات مربوط به معابر و ... شده است اما متأسفانه با بروز تورم بالا و رشد قیمت در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی تا 3 برابر شاهد بروز کندی در اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور جلسات مشترکی میان دولت و مجلس برگزار و تدابیری در این زمینه اندیشیده است که عمدتا متوجه پروژه‌های کلان بود اما ما تأکید کردیم که فرمول‌های تازه در این زمینه باید برای پروژه‌های روستایی و ... نیز لحاظ شود.

نماینده مردم بندرعباس از دهیاران خواست تا ضمن همراهی با مردم در تعامل با دستگاه‌های اجرایی، مسائل و مشکلات روستاها را به صورت تجمیعی برای پیگیری از سوی نمایندگان مجلس به آنان منتقل کنند.

انتهای پیام/2

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی