نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها: عدم دسترسی به اینترنت در مناطق محروم یکی از اصلی‌ترین مشکلات دانش آموزان است
سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
سید علی اکبر فاطمی

فاطمی با عدم دسترسی به اینترنت در مناطق محروم را یکی از اصلی‌ترین مشکلات دانش آموزان دانست و از دولت خواست ترتیبی برای تقویت زیرساخت‌های اینترنت در این مناطق اتخاذ کند.

سید علی‌اکبر فاطمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به مشکلات دانش آموزان در مناطق محروم گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات دانش آموزان عدم دسترسی به اینترنت است؛ بنابراین لازم است فرمانداران و بخشداران محترم به‌عنوان رئیس شورای آموزش‌وپرورش ترتیبی اتخاذ کنند تا برای روستاهای مناطق محروم که فاقد شبکه اینترنت بوده و دانش آموزان آن روستا از آموزش در فضای مجازی محروم هستند هر چه سریع‌تر جهت کشیدن فیبر نوری اقدام شود.

 

فاطمی همچنین از فرمانداران، بخشداران، شهرداران، شوراها و دهیاران خواست تا در اجرای پروژه مهر جهت تعمیرات و خرید تجهیزات مدارس مخصوصاً برای مناطق محروم به کمک آموزش‌وپرورش همیاری کنند.

 

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان با اشاره به مشکلات معلمان غیربومی خطاب به وزیر کشور گفت: درخواست داریم برای معلمان غیربومی در مناطق و شهرستان‌ها مسکن‌سازمانی احداث یا تسهیلات لازم جهت هزینه و رهن مسکن اختصاص داده شود.

 

وی با اشاره به بند (ه) تبصره (9) قانون بودجه بیان کرد: بر اساس این بند به وزارت آموزش‌وپرورش اجازه داده شده است تا به‌منظور ساماندهي و بهينه‌سازي كاربري بخشي از املاك و فضاهاي آموزشي، ورزشي و تربيتي خود و با رعايت ملاحظات آموزشي و تربيتي، نسبت به احداث، باز‌سازي و بهره‌برداري از این فضاها اقدام كند. تغيير كاربري موضوع اين بند به پيشنهاد شوراي آموزش‌وپرورش استان يا شهرستان و تصويب كميسيون ماده (5) قانون تأسیس شوراي عالي شهر‌سازي و معماري ايران صورت مي‌گيرد و از پرداخت كليه عوارض شامل تغيير كاربري، نقل‌وانتقال املاك، اخذ گواهي بهره‌برداري، احداث، تخريب و باز‌سازي و ساير عوارض شهرداري معاف است.

 

همچنین بر اساس بند 3 ماده 13 قانون تشكيل شورا‌هاي آموزش‌وپرورش، شهرداري‌ها بايد 5 درصد عوارض صدور پروانه‌هاي ساختماني، تفكيك زمين، پذيره و نو‌سازي و پرداخت سهم آموزش‌وپرورش در عوارض سالیانه ساختمان‌ها را به‌عنوان سهم اين نهاد از مردم اخذ و مستقیماً به‌حساب آموزش‌وپرورش واريز كنند كه لازم است اين امر با شفاف‌سازي و گزارش عملكرد مالي به رؤسای آموزش‌وپرورش و اجازه نصب دستگاه کارت‌خوان با همین سرفصل در شهرداری‌ها صورت گیرد.

 

فاطمی ادامه داد: افزون بر آن لازم است در گرفتن مجوز بر و كف جهت تخريب و نوسازي مدارسي كه بافت فرسوده دارند به‌ویژه مدارسی که توسط خيرين محترم مدرسه‌ساز در دست اجراست و همكاري، همراهي و مشاوره در پيشبرد و اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا ساده گیری شود.

 

وی همچنین از شهرداری‌ها خواست تا در ساخت‌وساز و بازسازي مدارس فرسوده و با قدمت بالا كه هرلحظه احتمال خطر‌آفريني براي دانش‌آموزان دارد مشارکت فعال داشته باشند.

 

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها با اشاره به لزوم تشكيل كارگروه مشترك با حضور کارشناس فضای آموزشی آموزش‌وپرورش مناطق و شهرداری جهت احصا و به دست آوردن نيازهاي واقعي بر اساس اولويت‌بندي كه آموزش‌وپرورش آن را تعيين مي‌كند مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گفت: در تعیین کاربری آموزشی مناطق باید به دو موضوع مهم اشاره کرد. ابتدا اینکه وصول عوارض ۵ درصد برای هر چهار آیتم در شهرداری‌ها جدی گرفته نمی‌شود. هیچ اهرم کنترلی برای آموزش‌وپرورش وجود ندارد. برای مثال کسانی که در ساخت‌وساز تخلف می‌کنند و مشمول کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌شود اما سهم آموزش‌وپرورش از این جریمه داده نمی‌شود؛ بنابراین لازم است استانداری‌ها به‌طورجدی به این مسئله ورود کنند.

 

مورد دوم اجرای بند «د» تبصره ۹ بابت تغییر کاربری املاک مازاد است که جدی گرفته نمی­شود و اراده‌ی جدی برای آن ازجمله کمیسیون ماده ۵ وجود ندارد که نیاز است برای اجرایی کردن آن در سطح ملی با مذاکره وزیر محترم کشور و در استان با استاندار محترم رایزنی شود.

 

عضو شورای شهرستان کاکی در ادامه با اشاره به مشکلات آموزش‌وپرورش منطقه کاکی خود گفت: این شهرستان ازلحاظ آموزشی در رده شانزدهم استان و یکی مانده به آخر است. ازلحاظ اقتصادی بیمار و بدهی ۲۰۰ میلیون تومانی دارد. از سوی دیگر منابع پایدار ندارد.

 

وی ادامه داد: همچنین کمبود شدید فضای آموزشی به‌شدت احساس می‌شود و ساختمان اداری بسیار قدیمی با قدمت ۴۰ ساله است. حتی از وسیله نقلیه اداری نیز محروم است و در حوزه نیروی انسانی کمبود دارد.

 

فاطمی در پایان عدم امکانات و تجهیزات کافی در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، لوازم آزمایشگاهی، کمبود اعتبار در خصوص توانمندسازی دبیران و کمبود اعتبارات لازم جهت برگزاری رده‌های کنکور سراسری را از دیگر مشکلات شهرستان کاکی عنوان کرد.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی