یادداشت | مرتضی صالحی نژاد، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای عالی استان­ها: ارتباط مستقیم هنر زیباسازی و سازندگی شهری با کاهش جرم و بزه‌کاری
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
مرتضی صالحی نژاد

امروزه در سراسر دنیا روانشناسان با مطالعات رفتاری و روان‌شناختی انسان‌ها بر رابطه رشد زیبایی‌های شهری و کاهش بزه‌کاری و جرم‌ها در آن شهر اذعان داشته‌اند و این اصل را تصدیق می‌کنند که باید بر این موضوع مدیران شهری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

امروزه در سراسر دنیا روانشناسان با مطالعات رفتاری و روان‌شناختی انسان‌ها بر رابطه رشد زیبایی‌های شهری و کاهش بزه‌کاری و جرم‌ها در آن شهر اذعان داشته‌اند و این اصل را تصدیق می‌کنند که باید بر این موضوع مدیران شهری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، مرتضی صالحی نژاد، نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها در یادداشتی با اشاره به تأثیر اصول سازندگی شهری بر کاهش بزه‌کاری‌ها، این موضوع را یکی از عوامل مهم رشد فرهنگ جامع شهری دانست که شهرداران و شوراهای اسلامی در تحقق آن نقش مهم و اثرگذاری دارند.

امروزه با گسترش عمران و سازندگی‌ها، شهرنشینی با رشد بیشتری همراه شده و زمینه‌ساز این است که مسئولین شهری ذی‌ربط، همگام با این موضوع، بر ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی‌های مناسب اقدام کرده و در تداوم بخشی آن همواره توجه داشته باشند. بسترسازی و زیرساخت‌ها عواملی مهم و اثربخشی هستند که باید از پیش تعیین‌شده و همچنین در طول عمر شهری بر نگهداری، احیا و ارتقا آن‌ها توجه کرده و اهتمام جدی ورزید و یکی از بسترهایی که در توسعه و بالندگی شهری و شهروندان باید توجه کرد، نگاه ویژه بر اهمیت زیباسازی شهری و تناسب محیط شهری و امکانات آن با انسان‌های آن جامعه شهری توسط شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است.

 امروزه در سراسر دنیا روانشناسان با مطالعات رفتاری و روان‌شناختی انسان‌ها بر رابطه رشد زیبایی‌های شهری و کاهش بزه‌کاری و جرم‌ها در آن شهر اذعان داشته‌اند و این اصل را تصدیق می‌کنند که باید بر این موضوع مدیران شهری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. روانشناسی رنگ‌ها و زیبایی مبلمان، المان‌ها و محیط شهری با میزان ایجاد نشاط و کاستن انزوای شهروندان به‌قدری درهم تنیده است که در برخی مطالعات از موفقیت چشمگیر شهردارانی که بر این موضوع پرداخته و نتیجه گرفته‌اند پرداخته شده است. به‌عنوان‌مثال یک محلی از شهر را تصور کنید که روشنایی آن کم یا وجود ندارد و دیواره‌هایش با دوده‌های آتش سیاه شده و محل تخلیه نخاله مردم شده است و چندین دیوارنوشته‌ای بدخط با اسپری بر آن نقش بسته است، این محل تاریک به‌مرور تبدیل به محل مناسب تجمع افراد معلوم‌الحال خواهد بود که به‌مرور ممکن است برخی جوانان را گمراه و جلب بکند و سرانجام آن بر اعتیاد، سرقت و ... ختم می‌شود و حتی امنیت روانی سایر شهروندان هنگام عبور از آن محل به‌ویژه کودکان و بانوان را متأثر سازد که این موارد در کنار مساعدت و تلاش‌های سایر نهاد و ارگان‌ها، با اقداماتی همچون رنگ‌آمیزی و یا کاشی‌کاری زیبا و جلوگیری از تخلیه زباله و قرار دادن یک سطل زباله رنگ‌آمیزی شده، کاهش بسزایی می‌یابد. توجه و انجام اقدامات در خصوص این موضوع باعث ارتقاء فرهنگ شهری و کاهش آمار بزه‌کاری‌ها و اعتیاد، طلاق و... می‌شود و همچنین می­تواند بر کاهش زحمات و تلاش‌های فراوان عوامل انتظامی آن شهر و حتی حجم پرونده‌های ورودی بر دادگستری تأثیر بگذارد و به دنبال آن سرعت روند رسیدگی بر امورات قضایی مردم را مرتفع سازد که همگی این موارد از اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی و شهرداری در یک جامعه شهری را نشان می‌دهد که چه میزان می­توانند بر ایجاد لبخند رضایت و نشاط شهروندان در کالبد شهر تأثیرگذار باشند.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی